Sokak számára egy kisebb szélütéssel ér fel, ha csak meghallják azt a szót, hogy „adóbevallás”, pedig ha veszed a fáradságot, hogy legalább az alapokat és a friss híreket átböngészd, rájössz, hogy közel sem akkora dolog ez, mint amilyennek tűnik. Különösen igaz ez idén, amikor már nem csak a munkáltatódtól, de már az adóhivataltól is igényelheted, hogy elkészítsék a dokumentumot helyetted. Lássuk, mik a fők határidők, teendők és persze kivételek!

Kinek kell adóbevallást csinálni? Mire szolgál?

Olvasni néhol olyan veszélyesen hanyag megfogalmazást, hogy adóbevallást mindazoknak csinálniuk kell, akiknek van jövedelmük. Ennyire azért nem egyszerű a dolog: azoknak a magánszemélyeknek kell adóbevallást készíteniük, akik adóköteles jövetelemre tettek szert az előző évben.

Ha tehát a személyi jövedelemadóról szóló törvényben foglaltak alapján nem adómentesek a tavalyi jövedelmeid (tehát nem nyugdíj, gyes vagy anyasági támogatás), akkor adóbevallást kell készítened. adóbevallás elkészítése

Persze az adóbevallás elkészítése, illetve elkészíttetése némi nyűggel, vagy épp pénzkiadással jár, mindenesetre amire szükség van, arra szükség van. Az adóbevallás hivatott ugyanis rendszerezni az adózók személyét, adatait, adóalapját, adómentességét és adókedvezményeit, végül pedig a befizetendő adó mértékét.

A lényeg tehát az átláthatóság támogatása, hiszen te sem örülnél, ha az adóhivatal minden nyilvános kalkuláció helyett csupán levonná az adott összeget.

Milyen módjai vannak az adóbevallásnak?

Hogy hogyan készüljön el az adóbevallásod, ma már több módozat közül is választhatsz.

A legszimplább megoldás, ha magadnak készíted el az anyagot, ekkor nem kell se könyvelőt, se mást megbíznod a feladattal, a másik oldalról viszont némileg konyítanod kell az effélékhez, hogy biztos ne vétsd el a kitöltést. Az önadózóknak ki kell kérniük (pontosabban elvileg a munkaadónak kell adnia) a munkáltatói igazolásokat. Ezek kiadásának határideje törvény szerint 2017. január 31.

Ennél jóval kényelmesebb, ha a munkáltatód készíti el a te bevallásodat. Ehhez alapvetően nem kell mást tenned, mint a megadott határidőig – 2017-ben január 31-ig – kérvényezned ezt a munkahelyeden. Persze a munkáltatód mondhatja, hogy valamilyen okból nem tesz eleget ennek az igénynek. Ekkor is köteles azonban tájékoztatni téged az adónyilatkozat vagy az egyszerűsített bevallás választásának a lehetőségéről. A tájékoztatás tartalmát az Szja törvény írja elő.

A munkáltatód természetesen csak akkor fogja tudni megcsinálni a bevallásodat, ha máshonnan nincs jövedelmed. Ez egyértelmű, hiszen honnan is tudná a főnököd, hogy éppen adtál-e el ingatlant, vagy szereztél-e jövedelmet másodállásból. Erről később még lesz szó.

És akkor nézzük az idei év újítását: már van lehetőség arra is, hogy a NAV-val csináltasd meg a bevallásodat. Ez nem csalás, nem ámítás, valóban elérhető lehetőség, ráadásul nem is kell extráktól, költségektől, túlzott bürokratikus köröktől tartanod.

Pusztán annyit kell tenned, hogy vagy ügyfélkaput csináltatsz még idejében, vagy pedig más elérhetőségeken bejelented ezt az igényedet. Utána pedig alaposan ellenőrizned kell a NAV által készített bevallást, nehogy hiba vagy hiány maradjon benne, ezért ugyanis te vagy a felelős.

Vagyis jogilag Te készíted a bevallást, a NAV csak egy tervezeted ad. Ez neked jóvá kell hagynod, vagy ki kell javítanod amennyiben nem stimmelnek a számok.

Hogyan csinálja meg az adóbevallását a hétköznapi munkavállaló?

Amennyiben minden jövedelmed munkajövedelemből származott, a helyzet rémegyszerű. A NAV a munkáltatód által benyújtott adatok alapján összegzi a jövedelmeidet – legyen szó akár több munkahelyről származó bevételekről is –, és elkészíti a bevallás tervezetét.

A március 15-e után kiküldött tervezetet az adózónak kell leellenőriznie. Ha mindent rendben talál, akkor még akár külön elfogadnia sem kell, úgy hagyja a bevallást.

Ha kiegészítése, javítása volna, azt május 22-éig kell ezeket jeleznie a hivatal felé. Ettől kezdve a NAV ugyanúgy ellenőrzi a számokat, mintha az illető maga írta volna a bevallást.

Hozzá kell azonban tenni, hogy az egyéni vállalkozók és őstermelők nem vehetik igénybe a NAV általi adóbevallás-készítést. Ez a kitétel akkor is érvényes, ha nyugdíj melletti munkajövedelemről van szó: aki tehát nem esik a fenti kivételek közé, erről a fajta bevételről is igényelheti a NAV-os kitöltést.

Egyéb jövedelmed van?

Ami a fenti képet kicsit bonyolíthatja, ha a munkabéren, illetve a megbízási szerződés teljesítéséből fakadó jövedelem helyett, mellett más bevételed is van. Ezeket az egyéb jövedelmeket az adózónak kell a többi mellé írnia, amely tételeket a NAV felvezetett.

Ilyen jövedelem lehet például ingatlan- vagy ingóvagyon eladásából származó jövedelem, a külföldön szerzett, de Magyarországon adózó bérek, vagy épp a 2016-ban osztalékká vált 2015-ös osztalékelőlegek is. Ezekről a munkáltatók vagy kifizetők nyilván nem tudnak a NAV-nak jelentést adni, így neked magadnak kell ezekkel kiegészítened a bevallást.

Amivel viszont nem kell bajlódnod az új szabályok szerint, az az EHO. EHO-t ugyanis nem kell fizetned azoknál az alapoknál vagy életbiztosításoknál, amelyek legalább 80 százalékban forintban denominált állampapírokat tartalmaznak, ez a kedvezmény korábban is elérhető volt, tehát ezek előnye megszűnik.

Az újítás következtében a jövőben nem kell EHO-t fizetni a bankbetétek kamatára, a befektetési alapok hozamára, a feltört TBSZ-ekre és az eddig EHO-val terhelt életbiztosításokra sem. Ez a kamatadó 15 százalékra csökkentését jelenti számodra.

Fontos, hogy a külföldi pénznemben megszerzett kamatjövedelem adóját ugyanabban a pénznemben kell megállapítani, majd az aktuális devizaárfolyamon forintra váltva megfizetni.

Kamatadót csak akkor kell bevallanod, ha a szolgáltatód nem vonja le automatikusan. A TBSZ esetében a szolgáltató nem tudja a NAV-hoz lejelenteni ezt helyetted, itt tehát ez a te reszortod.

Ha minimum 5 évig nem nyúlsz a számlához, akkor ez természetesen 0 százalék, 10 százalék, ha 3 évig hagyod dolgozni a pénzt, 15 százalék, ha ennél hamarabb kiveszed a pénzt. Ehhez a szolgáltatótól kapsz igazolást.

Részletesebben a befektetések adózásáról itt: Befektetések adózása

Hogyan kell adóbevallást csinálni KATA-s vállalkozóként?

Ahogy tudod, a KATA bevételi határa 6-ról 12 millió forintra nőtt (és 8-ra az ÁFAkör), így jóval több vállalkozás élhet a KATA kínálta kedvezményes adózási lehetőségekkel. Ahogy korábban is írtuk, a magánvállalkozóknak, így a KATA-soknak is maguknak kell elkészíteniük a bevallásukat (illetve könyvelőt is megbízhatnak ezzel természetesen).

Hogy ezt hogy tudod megtenni, ahhoz a NAV igen részletes segédletet tett közzé, amelyet itt érsz el. Ebben az alábbi fő szekciókról olvashatsz attól függően, hogy mi érint téged.

A bevalláshoz használatos 16KATA nyomtatványban először is a borítólapot kell kitöltened – az „A” blokk kivételével, amelyet az adóhivatal tölt ki –, majd az „E” blokkban kell nyilatkoznod az adóévben elért bevételről.

A 01-es lapon az (A) blokk első sorát akkor kell kitöltened, ha az előző (E) blokkban olyan összeget írtál, amely az adókötelezettséggel érintett hónap(ok) számát figyelembe véve százalékos mértékű adókötelezettségű bevallást követel meg.

A 2. lapon arról nyilatkozhatsz, hogy ha bármely más személy kapcsán a vállalkozásod 1 millió forintot meghaladó bevételre tett szert. A 3. lapon, ha éltél a társasági adókedvezmények valamelyikével, de a feltételeknek nem feleltél meg, a társasági adót itt kell bevallanod. Ez után jönnek az önellenőrzés részletei, illetve indoklása a 4. és 5. lapon.

Adókedvezményt veszel igénybe?

Ezen a ponton újabb fontos határidőt kell megemlítenünk: azoknak, akik adókedvezményt vennének igénybe, március 20-ig kell leadniuk az erre jogosító igazolásokat a munkahelyükön.

Az egyik legtöbb embert érintő ilyen kedvezmény a családi adókedvezmény. Erről tudni kell, hogy megosztható a házastársak – illetve a gyermek eltartója – között. Itt is érdemes azonban nagyon figyelni, hogy ha a NAV-val csináltatják meg a bevallást, hogy jól legyen lekönyvelve minden.

Ez a kedvezmény ugyanis a komplex szabályozás miatt valóban meg tudja bonyolítani a dolgokat. Éppen ezért érdemes szakértőhöz fordulnia azoknak, akik ezt a kedvezményt vennék igénybe. A kedvezmény mértéke:

  1. 1 gyermek esetén havonta 66 670 forint adóalap-kedvezmény, ami 10 000 forint nettó bértöbblet,
  2. 2 gyermek esetén havonta 100 000 forint adóalap-kedvezmény gyermekenként, ami 15 000 forint nettó bértöbblet szintén gyermekenként,
  3. 3 vagy több gyermek esetén 220 000 forint adóalap-kedvezmény gyermekenként, ami 33 000 forint nettó bértöbblet szintén gyermekenként,

Az adókedvezményre jogosító igazolásokat 2017. február 15-ig kell kiadniuk az egészségpénztáraknak, a nyugdíjpénztáraknak és a pénzintézeteknek. A nyugdíj adókedvezményről pedig bővebben is írtunk már korábban.

Ezt itt tudod elolvasni: Nyugdíj megtakarítás: 20% adókedvezmény visszaigénylése adóbevalláskor

Összefoglalva tehát, ha nincsen “semmi extra”, amit be kellene vallanod, akkor a legyegyszerűbb, ha a NAV-tól kéred, hogy készítsék el a tervezetet, és te azt jóváhagyod. Ha egyéb jövedelmed van, akkor ezeket neked kell bevallanod. A legegyszerűbb mindent az ügyfélkapun keresztül intézni.