Elindult a Norbi Update Lowcarb Nyrt. részvényértékesítési kampánya. A Budacash brókerház vezényletével beharangozott Norbi részvények ára 990 forint. Vajon jó befektetés ennyiért?
Először is nézzük, hogy egyszerű ember, aki a kampányt olvassa, mit érzékel, mi alapján dönt:
– Ha Norbi Update részvényt vesz, Norbi tulajdonos társa lehet! – Ez remek…
– Csak 990 forint, ennyiért a hülyének is megéri beszállni egy ekkora bizniszbe ?!
– Gyorsan kell cselekedni, mert kevés az idő. (A 122 oldalas tájékoztató elolvasása belefér?)
Mitől függ, hogy megéri-e megvenni egy részvényt?
Egy részvény megvásárlásának több oka is lehet, de leginkább az, hogy valamekkora nyereségre számítunk belőle. Ha úgy számolunk, hogy a jövőben érkező osztalékok jelenértéke meghaladja a részvény mai árát, akkor megéri megvásárolni a részvényt.
Először is az, hogy mennyibe kerül a részvény semmit nem jelent önmagában. A 990 forint sok vagy kevés? Az attól függ… Egy részvény egy tulajdonrész a cégben. Mekkora tulajdonrészt kapunk egy részvénnyel? A tájékoztatóból kiderül, hogy 5,2 millió darab részvényről van szó.
Vizsgáljuk meg kicsit a részvényt kibocsátó Norbi Update Lowcarb Nyrt-t
A Norbi Update Lowcarb Nyrt. jelenlegi tőkéje 52,393,000 forint, azaz egy részvényre konkrétan 10 Ft tőke esik jelenleg. (a jegyzett tőke 5,2 millió darab 10 Ft névértékű törzsrészvényből áll.)
Kiemelt mérlegadatok- Norbi Update Lowcarb NYrt. 2013. év
Befektetett eszközök összesen 10 714 000
Forgóeszközök összesen 88 736 000
Aktív időbeli elhatárolások 29 794 000
Eszközök összesen 129 244 000
Saját tőke összesen 52 393 000
Hosszú lejáratú kötelezettségek összesen 0
Rövid lejáratú kötelezettségek összesen 76 471 000
Források összesen 129 244 000
Ehhez fontos megjegyezni, hogy a Norbi Update Lowcarb Nyrt. -nek még nincs egy teljes lezárt üzleti éve sem. „A Társaságnak csak egyetlen és kevesebb mint 12 hónapból álló lezárt üzleti éve van (2013. április-december); továbbá a Társaság eredményessége meghatározó módon függ azon védjegyektől, melyek kizárólagos használatát, hasznosítását Schóbert Ferenc Norbert védjegyjogosult a Társaság számára 2019. február 20-ig határozott időre engedélyezte.”
Legalább 880.000, legfeljebb 2,2 millió darab részvényt akarnak eladni. Ha nem érik el a 880.000 db Norbi részvény értékesítését, akkor az ügylet semmisnek tekinthető. Ez 87.120.0000 Ft – 2.178.000.000 forintot jelentene a cégnek, aminek 84%-át fordítanák a törzstőke megemelése. Ez a részvénymennyiség még csak a cég 17-42%-a lenne, a többi maradna Norbi és Réka tulajdonában!
Gyakorlatilag arról van szó, hogy méregdrágán be lehet szállni egy hazai vállalkozás (akinek vannak ugyan külföldön, pl. Szlovákiában tapasztalatai) nemzetközi marketingkampányába. Kérdés, hogy bejön-e.
Még ha sikerül is nekik, amit nem feltétlen kétlek, a 990 forintos ár 40-szeres P/E értéket jelent (ha az előző évet arányosan egy egész évnek tekintjük), ami igen csak magas. Ennek a jelentése leegyszerűsítve az, hogy hány év alatt termeli meg az adott cég az árának megfelelő nyereséget a jelenlegi jövedelmezőségi viszonyok állandósága mellett. Márpedig itthon egy bejáratott márkáról van szó. Nem valószínű, hogy az első néhány évben nyereséges lenne a vállalkozás külföldön, főleg, hogy azért elég kemény a nemzetközi konkurencia. Ebben az esetben viszont a 40 év még inkább soknak tűnik, főleg ha megnézzük, ezért milyen kockázatokat vállalunk.
Milyen kockázatokat vegyen figyelembe, ha Norbi Update részvényt vásárol?
Nem akarok én senkit lebeszélni arról, hogy bevásárolja magát ebbe a bizniszbe, csak azt szeretném, ha le lenne írva a másik oldal is, nem csak az, ami a plakátokra kifér. Tudom, hogy kevés ideje van az embereknek a 122 oldalas tájékoztató meg unalmas, ezért pontokba szedve összefoglalom a tájékoztatóban említett kockázatokat:
- Politikai és gazdasági jellegű kockázatok
- Iparági kockázati tényezők
- Piaci verseny kockázatai
- Devizaárfolyamok alakulásának kockázata
- Vásárlók elveszítésének kockázata, marketing kiemelt szerepe
- Egyetlen koncepcióra alapozó termékkínálat kockázata
- Beszállítók esetleges koncentrációjának kockázata
- Termékek minőségével kapcsolatos kockázatok
- A lowcarb koncepció tudományos és társadalmi megítélésének változásával kapcsolatos kockázatok
- Kulcsfontosságú vezető elvesztésének kockázata (Gondoljon csak bele!)
- Adókockázat
- A részvénypiac kockázata (A BÉT kicsi, a Norbi Update Lowcarb Nyrt. pedig az egyik legkisebb cég a BÉT-en)
- Árfolyamváltozás kockázata
- Likviditási kockázat
- Osztalékfizetés kockázata (A fizethető osztalékról a közgyűlés határoz)
- Kereskedés kockázata
- A részvények szabad átruházása korlátozásának kockázata
- Adózási szabályok változásának kockázata
- Felvásárlás és kivezetés kockázata
- Tőzsdei bevezetés elmaradásának kockázata
Eredménykimutatás fő sorai 2013.12.31.
Értékesítés nettó árbevétele 425 662 000
Üzemi (üzleti) eredmény 103 153 000
Pénzügyi műveletek eredménye 921 000
Adózás előtti eredmény 104 074 000
Adózott eredmény 94 393 000
Amit itt érdemes megnézni, hogy az értékesítés nettó árbevétele (azaz az összes eladott termékből befolyt ár) 425.662.000 Ft, amiből 94.393.000 Ft meg is marad mint adózott eredmény. Azaz elég magas marzsot tud szakítani az értékesített termékeken, legalább is Magyarországon.
94.393.000 / 425.662.000 = 0,22 (22% nettó eredményhányad)
Miből származik a Norbi Update Lowcarb Nyrt. bevétele?
A Társaság bevételei 4 fő tevékenységi területről származnak:
– hazai bolthálózat jutaléka
– külföldi bolthálózatok jutaléka
– életkiszállítás jutaléka (Teletál Ételfutár)
– egyebek: jogdíjak, fellépések, szponzoráció, egyszeri franchise díjak
KÉrdés, hogy külföldön milyen sikerrel és mennyi idő alatt tudja ezt elérni a társaság. Tudjuk, hogy itthon a cég legnagyobb értéke az Norbi személye és személyi márkája. Külföldön viszont nem Norbi lesz a márka arca, hanem egy Figo-nál is híresebb valaki, akiről egyelőre még nem tudni, hogy kicsoda. Ez azért elég jelentős változás külföldön, hiszen egy megvásárolt arc sosem fogja visszaadni azt a hitelességet, amit Norbi adott a márkának.
UPDATE: Andre Agassi nyugdíjazott teniszjátékos lesz a Norbi Update reklámarca külföldön. Norbi szerint a részvények 2000 forintot fognak érni hamarosan. Én kivárok.
Ha nagyon őszintén bevalljuk a Norbi Update nem gyárt semmit, csak jó drágán eladja az összeválogatott termékeket más csomagolásban. Egy jó drágán megvett arc is képes lesz ezt eladni külföldön? Biztos olyan jó üzlet ez 990 forintért?
Tanácsot, véleményt kérne? Kérjen személyes, vagy ingyenes online pénzügyi tanácsadást!
Kérdése van? Vitatkozna? Írja meg kommentben, vagy nekem személyesen!
életkiszállítás – Mibe kerül egy adag élet?
—
Ez a nem gyárt semmit kérdés más fórumon is felbukkant, de arról sokan megfeledkeznek, hogy a nagyok sem gyártanak. Az Apple-nek sincsenek kifejezetten nagy gyártókapacitásai, hanem bérgyártást végeztet. Feltételezem, hogy a legnagyobb ruhamárkák, sportszermárkáknál is ez a gyakoribb. Tulajdonképpen jogosan, minek kezdene Norbi is gyártásba, költene gyártósorra, ipartelepre, amikor vannak, akik ezt már professzionálisan csinálják, ő csak leadja a receptet nekik. Ez miért baj? Ez még előny is lehetne, mert így a befektetett pénz sem áll gyártósorban, ha így lenne, akkor meg az lenne a baj, hogy a gyártókapacitás nincs kihasználva.
—
Sokkal nagyobb kockázatot látok abban, hogy a védjegyhasználat csak 5 évre szól. Amikor a menedzsment és a tulajdonos elválik egymástól, szükségszerűen előfordul, hogy összekülönböznek, hiszen mások a céljaik. Ha neadj isten ilyen előfordul, akkor mi lesz a legfőbb értéket adó márkával, védjegyhasználattal, stb?
Nem az a gond, hogy nem gyárt semmit. A Nike sem gyárt cipőt sőt a Red Bull sem gyárt energiaitalt (Rauch gyártja). Azért gáz csak, mert a cég a marketinget csinálja, ami itthon működik, mert Norbi és a hozzákapcsolt személyes kultusz eladja. De külföldön egy ilyet felépíteni nem egyszerű. Attól, hogy megfizetsz egy hírességet, az nem fogja azt a hitelességet visszaadni, amit Norbi és Réka tizenévek alatt épített fel itthon.