Ne hagyd magad becsapni: a kérdés megválaszolásánál nem abból kell kiindulnod, mennyit keresel, hanem hogy mennyit tudsz félretenni erre a célra. Ez azért is fontos, mert egy autó nem csak egy egyszeri kiadást, hanem folyamatos ráfordítást igényel. Ráadásul számolnod kell az amortizációval és az időráfordítással is. Most megmutatjuk, hogyan számolj, milyen befektetés(?) az autó.

Egyre többen gondolják úgy, hogy megéri számukra autót vásárolni, mert létfontosságúnak, vagy pedig jó befektetésnek tartják. A gazdasági világválság óta ezért évről-évre nő Magyarországon a személygépkocsik darabszáma:

Forrás: KSH.hu

Ennyi pénzt fordítasz a kocsidra

Valójában a fizetésük sokkal nagyobb részét költik az emberek az autójukra, mint gondolnák. Gondolj bele, hogy első lépésként meg kell szerezned a jogosítványt (átlag 300.000 forint, de egyik ügyfelem fiának jogosítványa fél millió forintba került!), meg kell vásárolnod az autót, és ezután jönnek a folyamatos ráfordítások.

Benzin (ólommentes, 95-ös oktánszám – 600 Ft/l), gázolaj (580 Ft/l), kötelező biztosítás (56 ezer plusz évente), casco, kötelező vizsgáztatás, gumicsere, javítások, hitel- és lízingkamatok, és így tovább. Ráadásul akkor még az amortizációval nem is foglalkoztunk…

Összességében egy Magyarországon átlagosnak számító (13,7 éves, 150 ezer kilométert futott) autó fenntartása minimum havi 90-100 000 forintba kerül. Ehhez jönnek a parkolódíjak, illetve az esetleges büntetések is. A költségekről az Ennyibe kerül egy autó fenntartása 2023-ban című cikkünkben bővebben olvashatsz.

Így számolj, hogy megéri-e neked egy autó fenntartása!

Itt jön az általános hiba: hogy megéri-e mindez a számodra, a kérdés nem az, hogy mekkora fizetésből kell ezt kifizetned! A kérdés valójában az, hogy erre a célra mennyit tudsz havonta félretenni.

Ha például a havi 500 ezres keresetedből 450-et visznek el a többi kiadásaid, akkor havonta 50 ezret tudsz kocsira spórolni. Egy 6 milliós autóért ekkor (6 000 000 / 50 000) 120 hónapig, azaz 10 évig dolgozol! Tényleg megéri neked azért dolgozni, hogy autóval tudj munkába járni?

Sokaknak el kellene gondolkodniuk azon, hogy valóban szükségük van-e az autójukra, vagy csak a látszat miatt tartják fenn erőn felül. Tegyük hozzá, hogy Magyarországon a nettó átlagkereset (kedvezményeket is figyelembe véve) 366.400 forint 2023-ban.

Ne hagyd figyelmen kívül azt sem, hogy mennyi időt kell a kocsidra fordítanod. Nem csak arról van szó, amíg kiválasztasz egy neked megfelelő fogyasztású és árú autót, hanem arról is, hogy mennyi idő, míg mosatni, szervizeltetni, vizsgáztatni viszed az autót.

Nem is beszélve arról, amikor parkolóhelyet keresel. Ez mind kiesett idő. Persze, nem tagadom, hogy biztosan vannak, akik az autó tisztán tartását pont élvezni tudják. Én nem tartozom közéjük.

Időt nyersz vagy veszítesz az autózással?

Összességében az is lehet, hogy több időt veszítesz mindezekkel, mint amennyit megspórolsz a menetidővel. Budapesten többször tapasztaltam, hogy tömegközlekedéssel 10-15 perccel lesz csak több egy nagyobb távolság, de cserébe nem idegeskedem a dugóban és sokkal aktívabban tudok hallgatni egy podcastot, hiszen nem kell a vezetésre is figyelnem.

Tehát, amíg vezetsz, időt is veszíthetsz. Hiába 45 perc a munkába a busz út és 30 perc kocsival, ha a buszon közben akár olvasni is tudsz. A kocsiban így napi 1 órát töltesz vezetéssel, azaz semmit tevéssel, míg buszon napi másfél órát tudsz olvasni vagy akár dolgozni is laptopról.

Én például rendszeresen e-mailezek tömegközlekedésről, amikor pedig vonattal megyek A-ból B-be, komolyabb munkát is el tudok végezni. Ezt a cikket is éppen egy vonatúton javítom…

Ha a buszon kéthetente 1 könyvet kiolvasol, az 26 könyv kiolvasását jelenti egy évben, amit mások kocsikázással töltenek. Szóval melyik is a hatékonyabb hosszabb távon? Melyik az, ami jobban az érdekeidet szolgálja? Nem kívánom megmondani neked, hogy mit tegyélm vagy mit ne tegyél. Mindössze szeretnélek elgondolkodtatni, hogy valóban olyan döntést tudj hozni, amely számodra a legjobb. 

Jó befektetés az autó?

A költségeket már számba vettük, egyet kivéve, ez pedig nem más, mint az amortizáció, vagyis az értékcsökkenés. Az érvényes jogszabályok szerint a cégek 20 százalékos értékcsökkenést írhatnak le a céges autók után, vagyis az autó értéke öt év alatt ötödével esik vissza.

Ez persze a gyakorlatban függ attól, hogy milyen hosszú garancia van a kocsira, és hogy a motortól az üléshuzatokig mindent tökéletesen meg tudtál-e óvni. Egyébként az autó jóval többet veszít majd az értékéből.

Egy Suzuki Vitara 1.4 például újonnan nagyjából 7.5 millió forintba kerül. Ezzel szemben a használtautó-kereskedő portálokon az ilyen mindössze 4 éves modelleket már 4.8-5 milliós árral hirdetik, holott a Suzuki közismert és elismert márka a megbízható autóinak köszönhetően.

Az értékvesztés persze nem egyenletes: ahogy kigurulsz vele a szalonból, máris 5-10 százalékkal kevesebbért adhatod el az autót. Az autó tehát egy rossz befektetés: könnyen sérül, folyamatosan csökken az értéke, még ha nagyon vigyázol is rá, folyamatos ráfordítást igényel.

Persze, előfordulhatnak olyan anomáliák, amik a 2021-2022-es évben, amikor is az új autókra akár egy, másfél évet is várni kellett. Ez feljebb vitte a használtautók árát is természetesen. Viszont még így is csak arról beszélhetünk, hogy egy-két évig nem volt, vagy nem akkora volt az amortizációja az autóknak. Hétköznapi használatra vásárolt autóra ne gondolj úgy, mint egy befektetésre!

Tényleg ennyi autóra van szükségünk?

Az sem mellékes, hogy számos egyéb utazási lehetőséged van. Ma Magyarországon egy teljes árú vonatjegy átlagosan 6000 forint, a buszjegy pedig 350-500 forint, egy átlagosan havi, mindössze 9500 forintos bérlettel pedig korlátlanul utazhatsz.

Magyarországon ráadásul kifejezetten sűrű a menetrend. Emellett sok cég indít vállalati buszjáratot, amely reggel felveszi, délután pedig hazaviszi a jelentkezőket, méghozzá díjmentesen.

Ott van továbbá a közösségi autózás is. Itt persze nem feltétlenül az Uberre és társaira gondolunk, hanem azokra az akciókra, amikor a kollégák egymás közt megbeszélik, hogy a benzinpénz megosztásával egymást is beviszik a munkába. Ez persze igényel némi szervezést, cserébe viszont akár a negyedére is le lehet vinni a bezinköltséget.

De egy Budapest-Szeged útvonal 3000-3500 forint az Oszkáron keresztül, és 10 percenként indulnak autók a forgalmas időpontokban. A vonattal összehasonlítva ez 50%-kal olcsóbb, és 1 órával gyorsabban leérsz. Viszont, ha dolgozni is szeretnél az úton, akkor nekem például a vonat sokkal jobban bevált.

Ha pedig mindenképp saját járművel szeretnél bejárni, a robogó vagy a bicikli könnyebb és olcsóbb közlekedést biztosít. Ha pedig nem kell napi szinten távolabbra utaznod, ahelyett, hogy az utcán parkoltatod az autódat, jó megoldás lehet a taxi és az autóbérlés is.

Az időbeli és pénzbeli költségeket, valamint az alternatívákat látva úgy tűnik, a közel 4.1 millió forgalomban lévő autó indokolatlanul sok a 4.1 millió magyar háztartáshoz képest. Legtöbben időt és pénzt is megtakarítanának, ha saját autó helyett a fent említett lehetőségekkel élnénk.

A közösségi autózás, avagy carsharing

A carsharing szolgáltatás több nyugati országban is elterjedt, ugyanis költséghatékony megoldás, valamint sokkal kevesebb idő- és energiabefektetésre van szükség, mint egy saját autónál. A MOL Limo, GreenGo illetve a ShareNow szolgáltatók azok, ahol rövidtávra tudsz autókat bérelni Budapesten.

Használhaatod őket arra, hogy bemenj a munkahelyedre, vagy elintéznéd a heti nagybevásárlást, de akár egy hétvégére is kibérelheted, hogy kényelmesen utazhassatok el a párotokkal egy kis kiruccanásra. A ShareNow-nál jelenleg 100.000 felhasználó veszi igénybe az autókat, főleg a 25-35 éves korosztályból.

Ezeknél a szolgáltatóknál mindössze egy applikációra és regisztrációra van szükséged, majd már láthatod is a közelben lévő szabad autókat. Az autókat le tudod foglalni 20-30 percre, majd körbefotózod őket, főképp a sérülések miatt, és már ki is nyithatod az app segítségével.

Találhatóak elektromos (például a GreenGo-nál csak Volkswagen e-Up-ok vannak), hibrid vagy benzines, dízeles autók is a kínálatban. A szolgáltatás lényege, hogy mindig legyen a közelben pár perc sétára egy autó, amibe csak beszállsz, és leteszed a célállomáson.

A Liszt Ferenc Reptéren már külön, csak ezeknek az autóknak fenntartott parkoló is van, így ott nem kell ezer évig parkolót keresned sem parkolást fizetned. Ha Budapesten használod, érdemes a kisebb autókat választani, mint az eUp (imádom), KIA Picanto (gyűlölöm), ha pedig hosszabb útra mennél, akkor a BMW vagy Mercedes autók a legideálisabbak. Alapvetően percdíj  vagy napi alapon számol az applikáció és ezek ára típustól függően változik.

Elég sok személyes tapasztalatom van már mindhárom szolgáltatónál, mivel amikor Budapesten tartózkodom előszeretettel használom őket, ha az első választásom, a tömegközlekedés valami miatt nem opció. Például, csúcsforgalomban én nem vagyok hajlandó autóba ülni.

A legutóbb például egy nagyobb OBI-s bevásárlást intéztünk el egy ilyen autóval. Alapvetően mindegyiket tudom javasolni. Az applikációk, a rendszerek jól működnek az esetek 95%-ban. Egyszer-egyszer volt valamilyen kis hiba, de ennyi nekem még belefér.

Példa

Szeretnél beérni a munkahelyedre, amely 20 percnyire és 8 kilométerre van. A GreenGo-nál percdíj alapon történik a számlázás, ami 96 Ft/perc, vagyis az az út 1920 forintba fog kerülni. A ShareNow esetén pedig például a BMW i3 112 Ft/perc díjon elérhető, vagyis 2240 forintba fog kerülni, amíg beérsz a munkahelyedre.

A Mol Limo díjai a kisebb autók esetén, például egy hibrid Fiat 500-as esetén 34 Ft/perc + 145 Ft/km, míg egy Mercedes Benz esetén 69 Ft/perc + 145 Ft/km. Ez azt jelenti, hogy ha 20 percig használod, amíg beérsz a munkahelyedre, ami 8 kilométerre van, akkor előbbinél 1840 forintot, utóbbinál 2540 forintot fogsz fizetni az útért. 

Mindegyik szolgáltatónál van lehetőség napi bérlésre is, amelyek ára típustól függően 15.000-30.000 forint közötti áron mozognak, viszont arra érdemes figyelni, hogy tankolásra is szükséged lesz ebben az esetben, így azzal is érdemes számolni.

Lehet parkoltatni is az autókat, illetve akár óradíjban is elhozni. Bár sok kicsi sokra megy alapon ebben az esetben is sokat el lehet egy hónapban autózni. Ha például azért lenne szükséged inkább autóra, hogy a heti nagybevásárlás könnyebb legyen, akkor biztos, hogy jobban megéri közösségi autózni.

Összefoglalás

Az autó vásárlás nem olcsó, de akár azt is mondhatnánk, hogy luxus. Szörnyű lehet ezzel sokaknak szembesülni, de attól sajnos még így van. Mindig attól függ az  autó „ára”, hogy havonta mennyit tudsz félretenni a fizetésedből. Illetve, hogy milyen hitelkonstrukciót választasz hozzá. Ha csak teheted, ne vegyél hitelre autót!

Arra érdemes odafigyelni, hogy az autóvásárlás után nem állnak meg a költségek: a regisztrációs díj, szervízelés, műszakiztatás, kötelező biztosítás, Casco mind-mind havi vagy éves szinten a válladat fogja nyomni.

Hosszú távon biztos, hogy anyagilag jobban jársz, valamint a környezetvédelemért is többet teszel, ha a közösségi közlekedést választod, legyen az busz, vonat vagy carsharing.

Különösen, hogy az utakon átlagosan 1,28 ember ül egy kocsiban, tehát ki sem használjuk a járműveket. Persze van, akinek valóban szüksége van az autóra, de eszerint a statisztika szerint ennyi autóra nem lenne szükség a magyar utakon. Azt javaslom vizsgáld felül, neked valóban szükséged van-e autóra, megéri-e fenntartanod egy autót. Esetleg azt a pénzt bölcsebb lenne másra fordítani?

Szeretnél egy valóban független tanácsadóval beszélni? Nem szeretnéd, hogy bármit megpróbáljanak neked értékesíteni a pénzügyi tanácsadás során? Gyere el egy valódi pénzügyi tanácsadásra hozzám!