Mostanra egyre világosabban körvonalazódik, hogy az elkövetkező évtizedekben a közlekedési szektorban milyen változások lesznek meghatározóak. Ezek közül kiemelnék kettőt: az elektromos autók előretörését, illetve a közlekedés egyre nagyobb mértékű automatizálását.

Habár ez két élesen elkülönülő trend, a kettő mégis kéz a kézben jár. Az elektromos autók célcsoportja ugyanis sokkal valószínűbb, hogy nyitottabb lesz a sofőr nélküli járművek innovációjára. Ezt a hozzáállást tükrözi a Tesla stratégiája is, mely elsőként lépett piacra (még nem teljes értékű) robotpilótával felszerelt gépjárműveivel, melyek nem mellesleg elektromos meghajtással is rendelkeznek.

Ugyan a Tesla körüli médiafelhajtás szinte minden más vállalatról szóló hírt elnyom, nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy számos más autógyártó és IT cég dolgozik az önvezető gépjárművek megvalósításán. Ezek a vállalatok nem kapnak akkora visszhangot, de nem is szorulnak rá. Vállalatuk méretéből kifolyólag megengedhetik maguknak, hogy biztonságosabban játsszanak.

Az elektromos autó köztudatba kerülésével egyidejűleg a befektetőknek is nyílik lehetőség meglovagolni ezeket az új hullámokat. A cikkből Te is kaphatsz pár gondolatot, melyet felhasználhatsz befektetéseid kialakításánál.

Kik a főszereplők ebben az újonnan kiemelkedő iparágban?

Az alábbiakban felsoroltam néhány iparágat, melyekre az új technológiák közvetlenül hatással lesznek. Ezeken kívül akad még számos más terület is, melyekre lehet hatása az elektromos és önvezető autók elterjedésének (pl. car-sharing szolgáltatások, alumínium és szénszálas anyagok előállítói). Az egyes bekezdések alatti táblázatban megtalálhatóak az említett vállalatok, valamint a részvényeikhez kapcsolódó P/E arány.

A P/E arányról:

 Ez a tőzsdei kereskedelemben használatos mutató nagy vonalakban felvázolja az adott részvény teljesítményét, jövedelmezőségének kilátásait. A „P” az adott részvény vételárára, míg az „E” az egy részvényre vetített eredményre utal. Például, ha egy részvény ára 100, és a múlt évben az egyes részvényekre vetített eredménye 10, akkor P/E értéke 10, azaz 10 év alatt hozná vissza a részvény az árát. Negatív mutatók általában arra utalnak, hogy a vállalat veszteséget termelt a vizsgált időszakban. Ezeket sokszor nem is közlik a tőzsdéken.

 Ugyanakkor kizárólagosan a mutatóra támaszkodni nagy hiba lenne. Az igaz, hogy ad egy megközelítési alapot, azonban a mutató nem tartalmaz semmiféle mögöttes információt. Például: egy vállalat nem fizeti ki az osztalékot, de a nyereséget új beruházásokba forgatja. Ebben az esetben a P/E a százas érték fölé is felkúszhat. Ugyanakkor a vállalat, és ezáltal a részvény, értéke növekszik. Másik esetben, ha egy vállalat veszteséges, azt is jelentheti, hogy az előrejelzett trendekre készül pénzügyi kereteit kimerítve. Ha a trendek valóban követik az előrejelzést, a jelenlegi negatív P/E-ből hosszútávon jelentős eredményt kovácsolhat a vállalat.

1. Autógyártók

Értelemszerűen fontos résztvevők az autógyártók. Ugyan sok vállalat még kivár, számos gyártó kezdett alternatív meghajtású járművek fejlesztésébe a Tesla sikerén felbuzdulva. Az elektromos autók piacán továbbra is a Tesla a piacvezető, azonban hosszú távon a 2-3 éven belül felfutó Model 3 sikere fogja meghatározni a vállalat jövőjét. A másik jelentős, amerikai vonatkozású cég a GM ernyője alatt működő Chevrolet. Az európai gyártók közül a Volkswagen csoport, és a BMW fektet jelentős összegeket elektromos autók fejlesztésébe. A keleti gyártók esetében figyelemre méltó az elszántság, mellyel a Nissan szállt harcba, valamint a kínai BYD, mely némi kormányzati hátszéllel nőtte ki magát a régió egyik legnagyobb autó és akkumulátor gyártójává. A kalandosabb kedvű befektetők vethetnek még egy pillantást a Faraday Futures nevű startup-ra.

 

Vállalat P/E arány
Tesla Motors -58,75 (2015-ös üzleti év)
General Motors Company 6,32 (2015-ös üzleti év)
Volkswagen AG
BMW AG 7,92 (utolsó 12 hónap)
Nissan Motors 9,50 (utolsó 12 hónap)
BYD Company 39,44 (utolsó 12 hónap)
Faraday Technology Corporation 32,40

2. Mikroelektronikai és IT cégek

A konkrét gépjárműipari vállalatok mellett muszáj megemlíteni a kifejezetten automatizált rendszerekkel, és az ezeket kiszolgáló szoftverrel dolgozó vállalatokat. Önvezető autókkal foglalkozó részlege van a Google-nek (Alphabet) is, illetve nyílt titok, hogy az Apple is elkezdte fejleszteni saját járművét. Ezen a 2 óriáson kívül fontos szereplő még a Rockwell Automation, a Baidu, a Mobileye, valamint az Nvidia. Ezeknek a vállalatoknak nagy része más területeken is tevékeny, ami egyfajta biztonságot jelenthet befektetési szempontból.

 

Vállalat P/E arány (2015-ös üzleti év)
Alphabet 34,29
Apple 11,71
Rockwell Automation 18,38
Baidu 11,33
Mobileye 156
Nvidia 58,37

3. Akkumulátor gyártók

Az elektromos közlekedés elterjedésének igazi nyertesei az autógyártókat kiszolgáló high-tech vállalatok lehetnek. A járművekben használt akkumulátorok volumene ugyan komoly kihívás elé állíthatják a vállalatokat, azonban a kapacitás kibővítése után folyamatos bevétellel számolhatnak hosszú időn át. Ezt is bizonyítja az autógyárak és a technológiai vállalatok egyre szorosabb egybefonódása is. Jellemzően ezek a piaci szereplők hosszú távra rendezkednek be, és részvényeket vásárolnak a fontosabb ügyfeleik vállalatában (pl.: Panasonic részesedése a Teslában). Ezenfelül az autóipari vállalatok gyakran kiszervezik a specializált feladatokat beszállítóiknak (Chevrolet Bolt nagy részét az LG állítja majd össze). A fenti két vállalaton kívül fontosabb gyártók még az alábbiak: Mitsubishi, Hitachi, Samsung SDI, BYD.

 

Vállalat P/E arány (utolsó 12 hónap)
Panasonic 14,31
LG Chem 15,30
Mitsubishi Heavy Industries 90,62
Hitachi 10,18
Samsung SDI

4. Lítium kiteremelők

Az ellátási láncon még feljebb lépve megérkezünk magához az akkumulátorokban használt nyersanyag szintjére. Jelen pillanatban az elektromos autókban nincs sok választási lehetőség az energia megfelelő tárolására. A lítium alapú akkumulátorok mellett nincs más, jelenleg a piacon elérhető alternatíva az energia tárolására. A nem is olyan távoli múltban a kitermelést 3 vállalat uralta (Albemarle, Sociedad Quimica y Minera, FMC), azonban a Kínában egyre inkább felfutó termelés mára 40%-át adja a világ teljes lítium kitermelésének. A kínai vállalatok közül jó választás lehet a Tianqi csoporthoz tartozó Tianqi Lithium Industries, valamint a Jiangxi Ganfeng Lithium. A kenguruk földjén a jelentősebb kitermelők az Orocobre, a Galaxy Resources, valamint a Tianqi és Albemarle irányítása alatt álló Talison Lithium.

 

Vállalat P/E arány
Albemale 19,62 (2015-ös üzleti év)
Sociedad Quimica y Minera 26,09 (2015-ös üzleti év)
FMC 19,29 (2015-ös üzleti év)
Tianqi Lithium Industries 77,79 (utolsó 12 hónap)
Jiangxi Ganfeng Lithium 19,64 (utolsó 12 hónap)
Orocobre -20 (utolsó 12 hónap)
Galaxy Resources 7,80 (utolsó 12 hónap)

 

Befektetés az elektromos és önvezető autók piacán

Nem találtam olyan alapot, ami kifejezetten az elektromos, sofőr nélküli közlekedés vállalatait célozná meg. Aki célirányosan ebbe a piacba akar fektetni, annak érdemes összeállítani a saját portfólióját. Ez a folyamat természetesen a többség számára annyi időt emésztene fel, hogy elkezdeni sem érné meg.

Ennek ellenére az alapok piacán számos olyan alternatíva kínálkozik, melyek többé-kevésbé kapcsolódnak a témához. Ezek bármelyike közvetlenül és/vagy közvetve profitálhat a személyi közlekedés átalakulásából. Az alábbi felsoroltam néhány alapot (zárójelben odaírtam az adott alapok költségét is), mely kapcsolódik a témához:

 

  1. First Trust NASDAQ Global Auto Index Fund (0,70%): ez az egyedüli alap, mely kifejezetten az gépjárműipar körül alakította ki a portfólióját. Az alap főként japán (Toyota, Honda, Suzuki), európai (BMW, Daimler) és amerikai (GM, Ford, Tesla) vállalatok részvényeiből áll. Ugyan találunk benne Tesla részvényeket, az alap csak annyira profitálna a paradigmaváltásból, amennyire maga az autóipar.

 

  1. ARK Industrial Innovation ETF (0,75%): az alap az ipari innováció tematikáját követi, ezért főként technológiával és innovációval foglalkozó vállalatok képezik a portfólióját. Ez az ETF főként amerikai, másodsorban európai vállaltokra épít. A 10 legnagyobb holdingja között megtalálható a Tesla, az Nvidia, az Alphabet, valamint az Amazon is.

 

  1. First Trust NASDAQ Clean Edge Green Energy Index Fund (0,60%): habár ez az ETF inkább a megújuló energiákhoz kapcsolódik, áttételesen profitálhat az elektromos autók elterjedéséből. A közlekedéshez hasonlóan az energiatermelésben is lassú, de megállíthatatlan átalakulás megy végbe. Számos elektronikai vállalat mindkét ágazatban érdekelt (pl.: Tesla). Mindemellett fogyasztói szinten is korreláció figyelhető meg az elektromos autót vezető, és a napenergiát hasznosító fogyasztók csoportjai között.

 

  1. Robo Global Robotics & Automation Index ETF (0,95%): az alap lényegében az automatizálás és önműködő rendszerek elterjedésére épít, beleértve az intelligens rendszereket (pl. autóipar), illetve az automatizált termelőeszközöket, gyártósorokat. Ez az átalakulás részben megtörtént ugyan, azonban üteme az előrejelzések szerint egyre drasztikusabb lesz, és ki fog terjedni a szolgáltatások piacára is.

 

  1. Global X Lithium ETF (0,77%): ez az alap a közlekedési és a szórakoztató elektronikai ipar által felhasznált akkumulátorok tematikájára fókuszál, kezdve a lítium kitermelésétől, a feldolgozáson át, egészen a fogyasztói cikkekbe beépített akkumulátorok gyártásáig.

 

  1. Purefunds Drone Economy Strategy ETF (0,75%): az automatizáláshoz lazán kapcsolódó, de az utóbbi időben egyre inkább megerősödő drón iparág vállalatainak részvényeit foglalja magában ez az ETF. A szektor termékeinek jelentős felvásárlói a különböző országok kormányzatai. A részvények között megtalálható a Boeing, a Thales, valamint a BAE Systems is.

 

  1. Ishares North American Tech-Software ETF (0,48%): szoftverfejlesztéssel foglalkozó vállalatok alapja, melyek között az automatizálás témakörében érintett vállalatok is szerepelnek. Az ETF magját a Microsoft, az Adobe, az Oracle és a Salesforce alkotják.

 

  1. Vanguard Information Technology ETF (0,10%): szintén szoftverfejlesztő és informatikai hardware-eket előállító vállalatokat tömörítő ETF. A portfólió súlyának több mint 50%-át 10 amerikai vállalat adja, melyek között ismerős nevekkel találkozhatunk: Alphabet, Apple, Microsoft, Qualcomm, Oracle, IBM.

 

  1. XLK Technology Select Sector SPDR Fund (0,14%): profilját tekintve nagyban hasonlít a Vanguard alapjához. Főként szoftverfejlesztő és telekommunikációs vállalatokat tartalmaz, valamint az ezeket kiszolgáló elektronikai ipar egyes tagjait.

Természetesen számos más alap, és befektetési opció áll a rendelkezésére azoknak, akik hozzám hasonlóan úgy gondolják, hogy a jövő elektromos, és önmagát vezeti.

Az alábbi honlapon kaphatsz további ötleteket a témában:

https://www.motifinvesting.com/motifs#catalog=overview

A honlapon összeállíthatod saját portfóliódat is, valódi részvényekből. Sajnos a szolgáltatás csak Amerikában működik élesben, de ha szereted a tőzsde világát, és ki szeretnéd próbálni, milyen portfóliót tudsz építeni, arra tökéletesen megfelel az oldal.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Szívesen tanulnál a pénzügyekről? Íme, egy 14 napos, ingyenes kihívás és tréning!

Szeretnél szakértői segítséget? Kérj valódi pénzügyi tanácsadást!

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]