Megnézzük, hogy mennyit fogyaszt az autó, aztán átlagot számolunk a megtett kilométerek alapján, és kész. Ez a gyakori hozzáállás egy autó fenntartási költségeivel kapcsolatban, pedig ennél jóval összetettebb a kérdés! Kötelező biztosítás, gépjárműadó, casco, téli gumi, szerviz, műszaki vizsga és még sok egyéb tényező van, amit muszáj figyelembe venni, ha pontos képet akarsz kapni. Az alábbiakban ezekről találsz egy hasznos összegzést.

Sokak számára nem teljesen világos, hogy egy autó fenntartási költsége jóval összetettebb ügy, mint csak a benzin/gázolaj átlagárának megszorzása a naponta megtett kilométerekkel. Azonban az autó paraméterei, mint például a fogyasztása vagy éppen a műszaki állapota ugyanúgy számítanak, mint a teljesítménye, a parkolás költségei vagy éppen a kötelező biztosítás költsége.

Vegyük is sorra ezeket a tényezőket! Hogy miért? Nos, azért, mert még a mai napig is nagyon sokan gondolnak az autóra mint befektetésre. Ők megfeledkeznek ezekről a költségekről és az amortizációról, valamint a jelentős értékvesztésről is, amely a kocsiknál jelentkezik a vásárlást követően.

Illetve azért is hívjuk fel ezekre a figyelmed, hogy a személyes költségvetésedben is számolj a felmerülő költségekkel, hogy ne érjen negatív meglepetés a hó végén.

Gépjárműadó

Az egyik kötelezően fizetendő tétel a gépjárműadó, amelyet teljesítményadóként is szoktak említeni. A neve egyébként már önmagában eléggé beszédes, hiszen jól megmutatja, hogy mi alapján számolhatod ki a díj mértékét. Azonban nem csak a teljesítmény, hanem a gyártási év is számít az adóalap megállapításakor, ahogy azt az alábbi táblázatban is láthatod.

Forrás: jogszabalykereso.hu

Ez azt jelenti, hogy minél fiatalabb és minél nagyobb teljesítményű az autód, annál magasabb lesz az évente fizetendő gépjárműadód. Ha pedig szokatlan a kilowatt alapú számolás, mérheted lóerő alapján is: 1LE = 0,745kW, illetve számos online kalkulátort is találhatsz az autód teljesítményének meghatározására.

Például egy 100 lóerős autó 74,5kW, így egy 2020-ban gyártott  autó esetében 25.875 forint az adó évente. Ez a költség tehát havi 2.156 forintot jelent ebben az esetben.

Kötelező felelősségbiztosítás

A köznyelvben csak „a kötelezőként” létező kötelező felelősségbiztosítás kapcsán fontos tudni, hogy mindenki az autó megvásárlásának pillanatától köteles ennek fizetésére. Azaz, ha veszel egy használt autót, és úgy döntesz, hogy először hazamész, majd csak utána, otthonról foglalkozol a kötelező biztosítással, akkor bizony már azon az egy úton is kockáztatsz, hogy biztosító nélkül szenvedsz/okozol balesetet.

A kötelező biztosítás tehát nem vicc, sőt törvényi kötelezettség, amellyel az esetleg másnak okozott kár fedezésére van lehetőség!

A biztosítási díj mértékének meghatározása pedig messze nem olyan egyszerű, mint például a teljesítményadóé volt, ezért a biztosítók mindig külön kalkulátort biztosítanak az ügyfelek számára. Itt meg kell adnod több személyes adatot, az autóval kapcsolatos technikai információkat, illetve a kártörténetet is. Mindezek alapján a biztosító kalkulál neked egy végösszeget, hogy mennyibe is kerülne számodra a biztosítási szolgáltatás igénybe vétele adott időszakonként.

Ezt azonban mindig csak magadnak tudod megtenni, hiszen olyan alapadatokra kíváncsi a rendszer, mint a jogosítványod megszerzésének éve, vagy éppen az autó rendszáma. Az ügyfeleimnek ezt a kalkulátort szoktam javasolni.

Erre jön rá még egy 30 százalékos biztosítási adó is, amelynek alapja a fenti felelősségbiztosítási díj. Fontos kitétel még, hogy bármilyen magas is a díjad, az adó maximum 83 forint lehet naponta autónként. Ha a legmagasabb összeget kell fizetned, akkor 30.295 forinttal kell számolnod egy évre.

Amit még szintén érdemes ismerned a kötelező biztosítás kapcsán, az a bonus-malus rendszer. Ennek lényege, hogy a biztosító a kármentes vezetést jutalmazza, míg a hibákat a kedvezmény megvonásával, illetve pótdíjakkal bünteti. A folyamatos balesetmentes vezetést pedig kategóriák segítségével egyre nagyobb bónuszokkal díjazza a rendszer. A részletes működését megtalálod az MNB ezen oldalán.

Egy átlagos kötelező a Netrisk KGFB indexe szerint 2023. áprilisában 54.640 forintba kerül évente, vagyis 4.553 forint / hó. Természetesen a te személyre szabott köteleződ nagyban eltérhet ettől az átlagtól, de kiindulásnak egy jó alap lehet.

Casco

Ellentétben a kötelező felelősségbiztosítással, a casco egyrészt csak egy lehetőség, másrészt ezzel inkább magadat biztosíthatod be olyan esetekre, amikor a te hibádból történt valamilyen kár. Szintén fontos különbség még a kötelezőhöz képest, hogy a casco bár határozott időre lesz megkötve, ha nem rendelkezel egyéb módon, az idő lejártával automatikusan egy újabb évre meghosszabbodik.

A casco kiszámítása, hasonlóan a kötelezőhöz, az adott biztosító kalkulátorával a legegyszerűbb. Itt meg kell adnod olyan adatokat, mint a gépjármű típusa és teljesítménye, a címed és születési éved, vagy éppen a szerződéskötés oka. Itt is egy díjkalkulációt kapsz, amely alapján dönthetsz, hogy megkötöd a szerződést, máshova mész vagy lemondasz egyáltalán a lehetőségről.

Hasonlóan a kötelezőhöz, itt is te magad tudod legjobban elvégezni a számítást. Ehhez ezt a kalkulátort javaslom, vagy ezt. Egy tipp: Ha megvagy az online összehasonlítással, érdemes lehet a legjobb ajánlatokat adó biztosítók saját oldalán is számolni egyet. Valószínűleg az egyik nagy összehasonlító oldalnál lesz a legjobb ajánlat, de elképzelhető, hogy az adott biztosító valamilyen promóció keretén belül kicsivel jobb ajánlatot ad.

A biztosítások fontosságáról annyit, hogy ahogy egyre összetettebb és finomabb szerkezeteket dobnak piacra a gyártók, annál komolyabb költséggel járnak a szükséges javítások. Ha például letörne a visszapillantó tükröd, könnyen 100.000 forintos nagyságrendbe is kerülhet a pótlása, és akkor még nem is beszéltünk az elektronikusan állítható és fűthető visszapillantókról, illetve a súlyosabb sérülések javításáról. Mindezt biztosítás híján neked magadnak kell fizetned!

Az átlagos Casco évente 136.000 forintba kerül a Netrisk adatai alapján. Ez tehát havonta 11.333 Ft.

Műszaki vizsga vagy KPM vizsga

A műszaki vizsga az autó állapotfelmérése kicsit leegyszerűsítve, amelyet néhány évente kötelező megejtened. Új autók esetében a műszaki vizsga az első 4 évre szól, majd a négy évnél idősebb autóknál kétévente vagy köteles elvinni levizsgázni az autódat.

Egy vizsga egyébként 20 és 30.000 forint közötti összeg szokott lenni átlagosan, függően attól, hogy mit akarsz levizsgáztatni és hol.

Van egy úgynevezett KPM vizsga is, amelyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság végez. Ez alapvetően 16.290 forintba kerül személyautónként, mégis sokkal inkább javasolt a sima műszaki vizsga. Ennek oka, hogy a Hatóság által végzett vizsgában nincsen előzetes állapotfelmérés, viszont ha valami hibát találnak, azt egyből rendszámlevétel követi. Aztán fizethetsz azért is, hogy újra visszakerülhessen az autód a forgalomba…

Ezért általában érdemesebb sima műszaki vizsgát tenni, ám vannak olyan esetek is, amikor erre nincs lehetőséged. Ilyen például egy külföldről behozott autó honosítása, vagy ha legelőször, esetleg egy már a forgalomból kivont autót újra forgalomba helyeznél. De ugyanígy KPM vizsga kell, ha a kocsid benzin-gázüzeművé lett alakítva, vagy ha olyan változtatások vannak rajta, amelyeket csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság jegyezhet be forgalmi engedélybe. Részletesebben itt olvashatsz a KPM vizsgáról.

Azt gondolom éves szinten nyugodtan számolhatsz 12.000 forinttal a műszaki vizsgával, így az havonta kereken 1.000 forintodba fog kerülni.

Szerviz és téli/nyári gumi

A szervizköltségeket előre megmondani nem lehet, hiszen az függ a munka mértékétől és nehézségétől is. Azzal viszont tudsz számolni, hogy milyen márkához mennyire könnyű alkatrészeket beszerezni. Ezt általában a helyi márkakereskedő vagy szerviz tudja megmondani, de a neten is több fórum segít az ilyen problémák megoldásában.

Az egyszerűség kedvéért vegyünk három kategóriát: egy 10 éves Volkswagen Golfot, egy 5 éves Audi A6-ot és egy 2016-os BMW 116i-t. Az alábbi költségek az alkatrészek átlagárait mutatják, a munkadíj még ezen felül van.

A másik olyan költség, amellyel mindenképpen érdemes számolni, a téli/nyári gumiké, attól függően, hogy mid van és mi az, ami hiányzik. Vannak bizonyos esetek, amikor már vásárláskor kapsz egy-egy szettet mindkettőből, de nem ez az általános és ez sem jelenti azt, hogy utána ne kellene ezzel foglalkoznod. Mosásnál például nem árt gumiápolást is kérni, ami újabb, havi pár ezer forintos tételt jelent, illetve a gumik amortizációja is folyamatos, amivel szintén érdemes számolni.

Az abroncsok ára egyébként elég széles skálán mozog 12 ezer/darabtól egészen 400 ezer forint/darabig, attól függően, hogy melyik márkától, milyen paraméterekkel, milyen minőségben szeretnéd őket.

Ez a költség természetesen nagyon függ az autód állapotától, márkájától, de azt hiszem nem vetjük el a sujkot, ha évente 100.000 forinttal számolunk, ami 8.333 Ft / hó.

Parkolóhely és autópálya matrica

Mielőtt rátérünk arra, hogy milyen amortizációs költségekkel érdemes számolnod, még két praktikus dolgot is jó, ha számításba veszel.

Az egyik a parkolásé. Attól függően, hogy milyen helyen laksz, illetve hol dolgozol, ez elég széles skálán mozoghat, de mindenképpen érdemes számolni vele. Ha például olyan társasházban laksz, amelynek van kül- vagy beltéri parkolója, akkor egy fix összegért cserébe le van tudva a probléma. Ha viszont utcán kell parkolnod, akkor érdemes megnézni a helyi tarifákat, illetve hogy az önkormányzat hogyan biztosít lehetőséget a helyi lakosoknak a kerületbeli ingyenes parkolásra.

Szerintem nem sokan fognak reklamálni, ha havi 5.000 forintot számolunk parkolásra.

Az autópálya matrica pedig szintén egy olyan kiadás, amivel előbb-utóbb számolnod kell. Itt is fontos, hogy milyen autóra és mennyi időre tervezel.

Forrás: autopalyamatrica.hu

Egy személygépkocsi esetén az éves matricával számolva, ez 4.100 forintot jelent havonta.

Amortizáció

Valamennyire a cikk végére lett hagyva ez a téma és nem véletlenül: az amortizáció mértékére szinte minden eddig felsorolt szempont kihatással van. Fontos, hogy mennyit volt szervizben az autó, hogy hol parkoltál vele, vagy az, hogy milyen káresemények voltak az autóddal kapcsolatban.

Pontos arányokat ezért itt sem fogunk tudni mondani, de nagyjából lehet következtetni az amortizációra. Ha például egy 2008-as hatos Golfot nézünk, amelyben összesen 150 ezer megtett kilométer van, az használtan nagyjából 2 millió forint körüli összegbe kerül. Ugyanez a széria, ugyanekkora megtett táv mellett, de 2013-mas gyártási évvel már átlagban 3 milliós vételárral fut, azaz 5 év alatt 1 milliót csökken az autó értéke, vagyis évi 200 ezer forintot.

Ha pedig egy 2005-ös Audi A6-ról beszélünk, amelyben csak 200 ezer megtett kilométer van, akkor nagyjából 2,3-2,5 millió forintos árral számolhatunk. Ha viszont ugyanilyen paraméterek mellett egy 2015-ös modell jön szóba, az ár egyből felmegy 8-16 millió közé, azaz átlagban 12 millió forint környékén van. Itt tehát nagyjából 10 milliós amortizációról beszélhetünk egy évtized alatt, azaz évi 1 millióról.

Mindezt persze nagyban befolyásolja, hogy milyen extrákkal, papírokkal és állapotban lévő autóról van szó, de az amortizáció az egyik legfontosabb költség a gépkocsik kapcsán.

Most az egyszerűség kedvéért számoljunk a kettő autó amortizációjának átlagával (200.000 + 1.000.000), vagyis évente 600.000 forintos amortizációval. Ez további havi 50.000 forintos költséget jelent. (Ezt természetesen az autó megvásárlásakor fizeted ki egy összegben, majd valamennyit visszakapsz belőle eladáskor.)

Üzemanyag

Végezetül pedig jöjjön az a faktor, amely talán mindenkinek legelőször jut eszébe, ha az autók fenntartási költségeit veszik számba, az üzemanyagköltség. Jelenleg a benzin átlagára 600 forint, míg a gázolajé 565 forint literenként.

Itt is érdemes figyelembe venni több tényezőt: hogy mennyit fogyaszt az autó, illetve milyen körülmények között van használva. Ha például teljes egészében városi használatot nézünk, akkor biztosan magasabb lesz a költség. Most pedig nézzünk meg néhány példát.

Adott egy 10 éves Golf, amit hétköznapokon munkába-oda vissza használsz összesen 16 kilométerre, hétvégén meg még 20-ra. Ez heti száz kilométert jelent, amit a városi fogyasztása mellett durván 8 liter benzinből old meg az autó. Ez a fenti ár mellett 4800 forint, ami havonta nagyjából 20 ezerre jön ki.

De nézzünk meg egy modernebb, kevesebbet fogyasztó A6-ost is: 5 litert fogyaszt 100 kilométeren, de többet is használod: munkába naponta 20 kilométert, hétvégén meg még 50-et mész vele kisebb-nagyobb kirándulásokra. Ez azt jelenti, hogy hetente 150 kilométert megy, amit 7,5 liter benzinből tud megtenni a városban. Ez 4500 forintot jelent hetente és 18 ezret havonta.

Fontos még tudnod azt is, hogy az egyes kutak között hatalmas eltérések lehetnek. Alapszabály ugyanakkor, hogy például autópályán jelentősebb drágább tankolni, mint mondjuk egy városi benzinkútnál. Ügyfeleim jelentős része bőven többet költ benzinre, mint az itt található számok, de most számoljunk inkább egy mérsékeltebb használattal, és 20.000 forinttal havonta.

Fenntartási költségek 2023-ban

Láthatod, hogy nem egyszerű meghatározni, hogy milyen költégekkel kell számolnod egy autó fenntartása esetén. Egy kisebb baleset és azonnal a kétszeresére növekedhet az adott évre számolt autóval kapcsolatos kiadásaid össze. Éppen ezért, most, hogy azt vizsgáljuk mennyibe kerül egy autó fenntartása, a minimumot tudjuk a lehető legjobban meghatározni, ami átlagos használat mellett a következő:

Gépjárműadó: 2.156 Ft

Kötelező: 4.553 Ft

Casco: 11.333 Ft

Műszaki: 1.000 Ft

Szerviz: 8.333 Ft

Parkoló: 5.000 Ft

Autópálya matrica: 4.100 Ft

Amortizáció: 50.000 Ft

Üzemanyag: 20.000 Ft

—————————

Összesen: 106.476 Ft

Erre persze még egy csomó egyéb költség rájöhet, azaz a határ a csillagos ég. Az is lehet, hogy te nem használsz autópályát, akkor neked más lesz az eredmény. Éppen ezért mindig igyekezz átgondolni, hogy rád mi lesz igaz!

Itt egy jó kalkulátor, amivel magadnak is kiszámolhatod: KALKULÁTOR

Reálisan átgondolva és mindent egybe számolva legalább 50-100 ezer forintba kerül egy autó havonta és ez nagyon a minimum összeg!

Összefoglalva tehát azt láthatod, hogy egy autó fenntartási költségei kapcsán elképesztően széles a skála, szinte minden esetben hat számjegyű lehet az eltérés a különböző tényezők függvényében. Számít, hogy mikor romlik el és melyik alkatrész, hogy hol parkolunk, milyen autópálya matricát veszünk, mekkora az autónk teljesítménye, mennyit kell fizetnünk a kötelezőre és így tovább.

A lényeg viszont, hogy foglalkozz a költségekkel és próbáld meg észben tartani, hogy nagyjából mennyit kell költened egy autóra, így legalább nagyon nagy meglepetések nem érhetnek.

Amennyiben kérdésed merülne fel a témával kapcsolatban, esetleg észrevételeidet osztanád meg velünk, kattints az alábbi gombra vagy írd meg kommentben!

Szeretnél egy valóban független tanácsadóval beszélni? Nem szeretnéd, hogy bármit megpróbáljanak neked értékesíteni a pénzügyi tanácsadás során? Gyere el egy valódi pénzügyi tanácsadásra!