Akinek ingatlan van a nevén, annak szinte biztos, hogy van lakásbiztosítása. A lakásbiztosítások különböző szolgáltatásokra fizetnek, attól függően, hogy te mire szerződtél le a biztosítóval. Van ahol te magad, egyedileg összeállíthatod, hogy mire szeretnéd biztosítani az ingatlanodat, de van, ahol csomagok közül válogathatsz. Te emlékszel még, hogy pontosan milyen biztosítási szolgáltatásokra fizet, illetve fizetne a biztosítód?

Ebben a cikkben teljesen valós, igaz történeteket fogok megismertetni veled, mely akár a te lakásbiztosításoddal is előfordulhat, úgy, hogy nem is tudsz róla. Sőt, elmondom, hogy hogyan szereztem vissza egy káresemény alkalmával a teljes kár értékét, pedig sajnos az elején nem annyit fizettek. Ráadásként, még egy elnézést kérő e-mailt is küldtek.

Mit tartalmaz a lakásbiztosításod? 

Persze az mindenki számára egyértelmű, hogyha beázik a lakás, vagy kigyullad, akkor hívjuk a biztosítót. De emlékszel még, hogy pontosan milyen biztosítási szolgáltatásokat pakoltál a biztosításba?

A mosogatógép története 

Én nem emlékeztem. Voltak napok, amikor eszembe jutott, néha át is néztem, de másnapra már el is felejtettem, mivel nem túl részletesen néztem át, inkább csak átfutottam a biztosítási feltételeket. Aztán egyszer csak elromlott a mosogatógépünk. A gyári garancia 1 évre szólt, a gépet pedig 1,5 éve vettük. Így hát nem maradt más, mint kihívni a legközelebbi szerelőt.

A szerelőt ugyebár ki kell fizetni. Nem titok, már csak az 12.000 forint volt, hogy kijött, és megnézte a gépet. Azt hozzá kell tennem, hogy egy csavarhoz sem nyúlt hozzá, csak meghallgatta, és megállapította, hogy új szivattyúmotorra van szükség. Ez még minimum egy 20-30.000 forintos tétel lesz. Beletörődtünk. Megállapodtunk, hogy megrendeli az alkatrészt, ami legalább másfél hét, míg megérkezik, s ezt az összeget csak a beszereléskor kell neki kifizetni. Így 12.000 forinttal távozott is a szerelőnk.

Hogyan spóroltam mégis?

Nagyjából, ahogy az úr kitette a lábát a kapun, felderengett egy halvány emlék. Mintha lenne valami „kiterjesztett garancia” nevű szolgáltatás a lakásbiztosításban. Azt persze nem tudtam, hogy pontosan mit is jelent ez a szolgáltatás, de gyorsan nekiálltam megkeresni a szerződési feltételeket, s már olvastam is.

Bingó, megtaláltam, ami nekünk kell. Telefonon be is jelentettem a kárt. Nem közvetlenül a biztosítónál lehetett bejelenteni, mivel a garanciális problémákat a biztosítónak egy partnere intézi, de sikerült. Elmondták, hogy megkeresik a legközelebbi szervizt, átadják nekik a papírokat, és a szerviz majd keres, hogy mikor jönnek ki felmérni a gép hibáját.

Teltek a napok. Elhatároztam, hogy a második napon, kedves és udvariasan felhívom őket. A hölgy azt mondta a telefonban, hogy ő nem lát rá az ügyemre, de intézik. A harmadik napon azért kedvesnek már nem voltam mondható, inkább határozottnak nevezném. Ekkor egy másik hölgy elmondta, hogy elfelejtették átadni a szerviznek a papírjaimat, ne haragudjak, de most továbbítja akkor. Érdekes.

Továbbították a papírokat, de hogy-hogy nem, ugyanahhoz a szervizhez került az ügyem, mint akik egyébként kint voltak már, 12.000 forintért. Ismét egy hét várakozás következett, míg ki tudtak jönni, ez persze érthető. Eljött a nap, kijött egy másik úriember. Ő megállapította, hogy a szivattyúmotornak semmi problémája nincsen, csupán egy korábban eltört pohárból egy üvegszilánk szorult oda. Ezt kiszedte, és már jó is volt a gép. Mindezt számomra ingyen. Bár a 12.000 forintot feleslegesen kifizettem sajnos, de legalább a 30.000 forintos szivattyúmotor cserét, ami egyébként teljesen felesleges lett volna, megúsztam.

Nincs áram, mi lesz most? 

Szintén hasonlít egy kicsit az előző történetre. Nem voltam elég körültekintő a lakásbiztosítással kapcsolatban, így hagytam veszni 25.000 forintot.

A lakásbiztosítást előző év nyarán kötöttük. Már akkor is jól jött egyébként, mivel az építkezés után a csatorna tele volt sittel, így a dugulás-elhárítás költségeit máris a biztosító állta. Ezzel is megspóroltunk 24.000 forintot. Na de inkább térjünk vissza ahhoz, hogy hogyan hagytam veszni 25.000 forintot.

Ez évben az utcánkban elég gyakran megfordultak az áramszolgáltató munkatársai. Oszlopokat cseréltek, karbantartottak, így viszonylag sokszor volt egész napos áramszünet is, amiről előre tájékoztattak, jobb esetben persze. Ezzel nincs is mit tenni, elfogadtuk a helyzetet, mivel nem opcionális volt az áramkimaradás.

Az év végéhez közeledve, amikor a mosogatógép miatt átnéztem a lakásbiztosítás szerződési feltételeit, megláttam, hogy van egy „szolgáltatás kimaradás” nevű sor is. Ennek is részletesen utána olvastam, s kiderült, hogy egy évben 10 napra, napi 5.000 forintot kapok, ha igazoltan kimarad legalább 6 órán keresztül a szolgáltatások egyike.

Ebben az évben legalább 5 ilyen nap volt, így ha körültekintő lettem volna, akkor most 25.000 forinttal vastagabb lenne a pénztárcám. De szerencsére, pont a mosogatógép hibája után egy héttel is bejelentették, hogy áramszünet lesz, amit be is jelentettem a biztosítónak, s meg is kaptam a szerződésben foglalt 5 ezer forintot.

Tehát, ha van ilyen szolgáltatás a lakásbiztosításodban, érdemes odafigyelni. Lehet, hogy neked fel sem tűnik, hogy 8 órától 16 óráig nincs otthon áram, mert te úgyis a munkahelyeden tartózkodsz, de ettől még a biztosító kifizeti neked a vállalt összeget.

Még egy elhalasztott szolgáltatás 

Bevallom őszintén, erről a szolgáltatásról valójában nem is pontosan tudtam, hogy mit jelent. Ez az időjárás biztosítás volt. Szintén a mosogatógép hibájának, illetve inkább az üvegszilánknak köszönhetően, elolvastam a szerződési feltételeket.

Kiderült, hogy évente egyszer maximum 14 napra aktiválhatom ezt a biztosítást. Tehát külön aktiválni kell, arra az időszakra, amikor elmész nyaralni. Erre az időszakra a biztosító meghatároz egy átlag hőmérsékletet, illetve csapadékmennyiséget. Ha az átlag hőmérséklet alá esik a hőfok 3-5 napon keresztül, akkor a biztosító kifizeti neked a vállalt összeget.

Valójában ez szerencsejáték az én véleményem szerint, de ha már benne van a lakásbiztosításban, akkor miért ne aktiválnád? Persze nem javaslom, hogy a nyaralásod alatt a rossz időnek szurkolj, hogy fizessen neked a biztosító.

Tehát ezt is elszalasztottuk ebben az évben. Na de majd jövőre… hátha rossz idő lesz, míg nyaralunk.

Kevesebbet fizetett a biztosító…

Ezt sok embertől hallhatjuk, hogy nem fizet a biztosító, vagy kevesebbet fizet. Sokan ezt tévedésből állítják, ugyanis a biztosító arra a szolgáltatásra fizet, ami a szerződésben benne van.

Hozzá kell tennünk viszont, hogy tényleg próbál lefaragni a kifizetett összegből, így ezen a téren is résen kell lenned. Ne hagyd magad, ha a telefonban le akarnak rázni, vagy nem szeretnének fizetni. Lehet, hogy több körös lesz a megoldás, lehet, hogy időigényes is lesz, de ha megéri, akkor állj ki az igazad mellett.

Így történt ez velem is. Belecsapott a villám az áramvezetékbe, ami a ház tetején keresztül bejön a házba. Az asztali számítógépünk alaplapja, illetve az alaplapra integrált eszközök tönkrementek. Bejelentettem a kárt szokás szerint. Két opció közül választhattam: az egyik, hogy ők elviszik és megcsinálják, de nem tudják, hogy mikor lesz kész. A másik opció pedig az volt, hogy én vegyek egy új alaplapot, építtessem be, s a számlák szerint kifizetik az új alaplap árát, valamint a beépítés költségét.

Ez az összeg körülbelül 28.000 forintra rúgott összesen. Kijött a biztosítótól egy kárszakértő, elvitte a régi alaplapot, illetve a számlákat is. Ez után hetekig nem történt semmi, többszöri telefonálgatás hatására sem.

Egyszer csak megérkezett a számlámra 13.000 forint. Először arra hivatkoztak, hogy ők csak a régi alaplap mai értékét tudják kifizetni, valamint a beépítést. Az tény, hogy régi volt az alaplap, na de ennyire? És akkor a kár bejelentésekor miért nem ezt mondta a hölgy?

Mi volt a megoldás?

Éppen ezért a központi e-mail címükre, melyre elvileg kötelesek válaszolni, írtam egy kár-felülvizsgálati kérelmet. Ebben kértem a pontos, részletes számítást, hogy mi alapján határozták meg ezt a 13.000 forintot, a 28.000 helyett.

Az e-mailem elküldésének időpontjához képest két héttel, egyszer csak jelzett a telefonom, hogy utaltak a számlámra. A biztosító volt az, és a plusz 15.000 forint, a már átutalt 13.000 forint mellé. Pár óra múlva megérkezett (számítások nélkül persze) az elnézést kérő levél, melyben tájékoztatnak, hogy igazam volt, a számlák szerint térítenek.

Záró gondolatok 

Éppen ezekért a hibákért javaslom, hogy nézd át a biztosításodat, hogy mit is tartalmaz, mert sokszor nem is tudsz róla, hogy éppen miért kellett volna fizetnie neked a biztosítónak.

Pedig ha résen vagy, akár az éves díjadat is visszaszerezheted a társaságtól. Ügyelni kell persze arra is, hogyha a biztosítónak nem éri meg veled fenntartania a biztosítását, akkor évforduló előtt, éppúgy felmondhatja a szerződést, mint ahogyan te vele.

Te jártál már úgy, hogy vitás ügybe keveredtél a biztosítóddal a lakásbiztosításod kapcsán? Mi volt a vita alapja?

Mely szolgáltatások azok, amiket szerinted mindenképpen tartalmaznia kell egy lakásbiztosításnak?

Írd meg válaszaidat kommentben!

Szívesen tanulnál a pénzügyekről? Íme, egy 14 napos, ingyenes kihívás és tréning!

Szeretnél szakértői segítséget? Kérj valódi pénzügyi tanácsadást!