Tudod, hány vállalkozás bukik meg amiatt, hogy vezetői nem készítettek pontos pénzügyi tervet? Vagy azért, mert az elkészített pénzügyi terv nem volt elég alapos? Ha vállalkozol, vagy vállalkozás indításán gondolkozol, akkor érdemes minél előbb elkészítened a vállalkozásod pénzügyi tervét.

Egy korábbi statisztika szerint az induló vállalkozások negyede végül nem ünnepelheti meg első születésnapját, és csak kevés olyan iparágat találunk, ahol 50 százalék fölött van a még négy év után is működő vállalkozások aránya.

vallalkozas-penzugy

A kudarc egyik leggyakoribb oka az inkompetencia, vagyis a „hozzá nem értés” és ide sorolják a tervezés vagy a pénzügyi ismeretek hiányát.

Magyarországon évek óta azt láthatjuk, hogy több cég szűnik meg, mint amennyi létrejön.

Ilyeneket olvasva valószínűleg benned is felmerül a kérdés: miképp kerülhető el a bukás? Hogyan adhatsz stabil alapokat cégednek, és mivel csökkentheted az esetleges pénzügyi kockázatokat? Azzal, hogy megtanulod az alapokat, és fejleszted a meglévő tudásodat!

Ebben segít neked most Pongor-Juhász Attila, akitől én is évek óta tanulok. Teljesen ingyenesen hoz el neked kiváló amerikai szakértőket, akik már jöttek ki megerősödve egy válságból. Tarts velünk, és regisztrálj itt ingyenesen az eseményre. 

Pénzügyi tervet is kell készíteni!

Egy vállalkozást fenntartani nehéz feladat, amely kvázi lehetetlenné válik megfelelő tervezés hiányában. A különböző külső hatások csak egy része a cégeket érintő pénzügyi problémáknak, hiszen pénzügyi tudás nélkül hatalmas kockázatokat vállalunk.

Ezt a kockázatot segít csökkenteni a vállalkozás pénzügyi terve, amely elemzi az adott vállalkozás financiális helyzetét, valamint előre is jelzi, hogy a kalkulált kiadások mellé mekkora bevétel szükséges a nyereséges és stabil működéshez.

Az a cél, hogy átlásd a céged kiadásait és azok ütemezését, hiszen enélkül könnyedén veszélybe kerülhet a likviditás és a biztonságos működés.

Egy nem megfelelő időben érkező kiadás ugyanis negatívan befolyásolhatja a szállítók vagy az adók befizetését, és bármelyik pillanatban nehéz helyzetbe hozhatja a cégedet.

A szimulációval felérő pénzügyi tervre éppen ezért mindegyik vállalatnak szüksége van, hogy lássa, hogy milyen kiadások engedélyezettek.

Mindenképp el kell készíteni:

  • új cég elindításakor,
  • hitelfelvételkor,
  • pályázatok beadásakor,
  • befektető keresésekor,
  • új termék vagy szolgáltatás piacra történő bevezetésekor,
  • új tulajdonos érkezésekor
  • vagy jelentős növekedés esetén.

A vállalkozásodnak ilyen a jó pénzügyi terv:

[fusion_highlight color=”#cd2122″ rounded=”no” class=”” id=””]Reális.[/fusion_highlight]

Bátran mondhatjuk, hogy ez a legfontosabb szempont, hiszen nem csaphatod be magadat, lévén ez előbb-utóbb megbosszulja magát. A jó pénzügyi tervnek ugyanis minden kiadást tartalmaznia kell, és nem becsülheti túl a várható bevételeket sem.

Emellett megmutatja, hogy a vállalkozásod mikortól lehet nyereséges, másrészt abban is segít, hogy a költségek átlátásával hatékonyan csökkenthesd a szükségtelen kiadásokat.

Hogyan készíthetsz pénzügyi tervet?

Először is légy nagyon őszinte magaddal és a vállalkozásoddal szemben, és szedd össze

  • a lehetséges bevételeket,
  • valamint a várható kiadásokat (bérköltség, anyagköltség, értékcsökkenés, igénybe vett szolgáltatások, szoftverek).

Határozd meg a pénzügyi terv elkészítésének célját, és a kalkuláció mellé szöveges ismertetést is csatolj. Szedd össze a szükséges adatokat, majd különítsd el a megfelelő időt, mert a pénzügyi tervet nem csaphatod össze.

A bevétel megtervezése

A pénzügyi terv elkészítéséhez szükséged van az általad kínált termékek és/vagy szolgáltatások árazására, valamint az értékesítés alapján kalkulálható bevételre.

Nézzünk egy példát: egy különleges (kézműves) üdítőital gyártójaként egy adott évben 100 ezer darabot tervezel eladni az 500 forintos egységáron kínált termékből. Szuper, ez akkor 50 millió forint.

A kalkuláció mindegyik iparág esetében más és más megközelítést igényel, de az általánosságban igaz, hogy ezeket nem célszerű túlbecsülni.

Légy nagyon aprólékos és józan, amikor a lehetséges bevételt előrevetíted, és érdemes 3 változatot készíteni ilyekor. Az amerikai filmgyártásban például a forgalmazók három opciót is felvázolnak:

  • low,
  • middle
  • és high estimate,

vagyis alacsony, közepes és magas előkalkuláció.

Bonyolultabb esetben szerkessz egy táblázatot is szemléltetés gyanánt, és próbáld meg egy csoportba tenni az egymáshoz közelebb eső haszonkulcsú termékeket.

A kiadások megtervezése

A kiadásokkal kapcsolatos kalkuláció egy fokkal bonyolultabb dolog, de megijedni ekkor sem kell. Először is listázd a legfontosabb elemeket, amikkel számolnod kell, úgy mint:

  • bérköltség,
  • anyagköltség,
  • igénybe vett szolgáltatások,
  • értékcsökkenés,
  • adók.

Bérköltség: határozd meg, hogy mennyi összeget szánsz egy alkalmazottra, és kalkulálj a bruttó bér + 28,5 százalékkal. Ez a kiadásod egy munkavállaló kifizetésekor.

Anyagköltség: ide tartozik minden olyan kiadás, ami az adott termék előállításához vagy a szolgáltatás létrehozásához szükséges. Figyelni kell a különböző beszerzésekre is (számítógépekre például biztosan szükséged lesz), illetve meg kell becsülni a marketingköltségeket is.

Igénybe vett szolgáltatások: amit semmiképp se hagyj ki, az a bankköltség, a bérleti díj és a könyvelés. Ha szállítani kell valamit, akkor a szállítmányozás költsége is ide kerül, valamint beírhatod a szoftveres igényeket (például Windows a számítógépekhez, vagy grafikai program, ha tervezel).

Értékcsökkenés: a tárgyi eszközök nettó értékének egy meghatározott százaléka, amivel csökkentheted a társasági adó alapját. A társasági adóról szóló törvény egyik melléklete tartalmazza azokat a tárgyi eszközöket, amelyek értékcsökkenése elszámolható.

Adók: iparűzési adó és társasági adó.

Amikor ezekkel megvagy, akkor elértél egy szintet, és meg tudod határozni az adott termékre vagy szolgáltatásra eső fix és változó költségeket. Innen léphetsz tovább.

A fix és változó költségek kalkulációja

Egy vállalkozás működését két típusú költség kíséri: a fix olyan kiadásokat takar, amelyek nem változnak adott időintervallumon belül (bérleti díj, bankköltség, könyvelési költség, bérköltség, biztosítás stb.), a változó pedig azokra vonatkozik, amelyek miattad vagy épp tőled függetlenül, de módosulhatnak.

Változó költség például a marketingköltség, az anyagköltség és bizonyos igénybe vett szolgáltatások költsége is (alvállalkozók, leginkább az igénybe vett szolgáltatások paramétereinek módosításával).

Miután ezeket összeszedted, kezd el a munkát az egy adott termék előállítására vagy a szolgáltatás teljesítésére vonatkozó fix költségek kiszámolásával.

A fentebb említett üdítőital estében 50 millió forint az árbevétel, és 25 millió forint a fix költség. Ez tartalmazza az alkalmazottak és a műhely kifizetését, az árbevétel/fix költségek hányada pedig így szép kerek szám, azaz 50 százalék.

A változó költség 10 millió forint. Nézzünk egy táblázatot ezen paraméterek alapján:

Árbevétel 50 millió forint
Fix költségek 25 millió forint
Változó költségek 10 millió forint
Költségek/Árbevétel hányada 70 százalék
Bruttó haszon 15 millió forint
Árbevétel/óra 23675 forint
Költségek/óra 16572 forint
Bruttó haszon/óra 7103 forint

Mit látunk ezekből a számokból?

Azt, hogy például mekkora a megtérülés (vagyis a ROI): (50 000 000 – 35 000 000) / 35 000 000 = 0,428. Ha ezt megszorozzuk 100-zal, akkor kijön, hogy a ROI 42,8 százalék, vagyis ennyi a költségarányos megtérülés.

Határozzuk meg a fedezetet is, mégpedig úgy, hogy kivonjuk az árbevételből a változó költségeket. A fentebbi példánál maradva ez 50 millió mínusz 10 millió, tehát marad 40 millió. A fix költség és a nyereség 40 millió forint, tehát a fennmaradó összeg éppen elegendő a fix költségek és a nyereség biztosítására.

Ez éppen a fedezeti pont.

[fusion_highlight color=”#cd2122″ rounded=”no” class=”” id=””] Fedezeti pontnak nevezzük azt a határt az árbevételben, ahol az értékesítésből befolyó összeg éppen fedezni tudja a költségeket. Ha ezt átléped, akkor a céged nyereséges lesz. [/fusion_highlight]

A fedezeti pont a fentebbi példánál maradva tehát 40 millió forint. Ezt azért kell tudnod, hogy lásd, elérhető-e ekkora bevétel, és van-e ilyen mértékű kereslet a terméked vagy szolgáltatásod iránt.

Jól láthatod ezek után, hogy miért olyan fontos egy vállalkozás pénzügyi tervének elkészítése, hiszen ennek hiányában vakon dolgozol, és a szerencsére bízod vállalkozásod sikerességét. Bölcs üzletember pedig nem tesz ilyet!

Amennyiben szeretnél biztosra menni a vállalkozásod sikerével kapcsolatban, regisztrálj a Pongor-Juhász Attila által szervezett BizniszFlix Maratonra. Ez egy teljesen ingyenes esemény, ahol kiváló hazai, és amerikai szakértőktől tanulhatsz. Elképesztő tudást, és lökést adhatsz a vállalkozásodnak. Szerintem használd ki!

Szívesen tanulnál a pénzügyekről? Íme, egy 14 napos, ingyenes kihívás és tréning!

Szeretnél szakértői segítséget? Kérj valódi pénzügyi tanácsadást!