Ha nem vagy teljesen tisztában azzal, hogy mit szeretnél, és nincs mögötted egy valódi pénzügyi tanácsadó, akkor könnyen pórul járhatsz a bankfiókban. Több esetben is előfordult már, hogy a fióki ügyintéző, de még a call centeres is téves információt adott nekem, vagy egy ügyfelemnek.

A Kiszamolo blogon megjelent cikk egy remek példa az ügyintézők hiányos tudására, de semmiképpen se gondold, hogy ez egyedi eset. A devizahiteles elszámolással kapcsolatban még talán érthető, ha nincsen minden ügyintéző teljesen képben, de sokszor még az évek óta forgalmazott termékeket sem ismerik.

(Ha a devizahitel kiváltással kapcsolatosan akarsz kérdezni, akkor az ügyintézőknek gyakran se kellő motivációjuk, se információjuk nincsen. Mindenképpen tájékozódj a lehetőségeidről, legyél felkészült, és ne hagyd magad lebeszélni. Ami neked százezreket jelent, az az ügyintézőnek csak egy újabb panaszkodó ügyfél.)

Összegyűjtöttem néhány megtörtént esetet, hogy képet kapj arról, milyen fontos felkészülten menni a bankfiókba. Ha tanácstalan vagy, tőlünk mindig kérdezhetsz itt.

NYESZ számlán nincs ingyenes befektetés?

Egyszer az OTP telefonos ügyfélszolgálatát hívtam fel és a NYESZ számláról akartam kérdezni. A kérdésem arra irányult volna, hogy miként oldható meg egyszerűen a rendszeres nyugdíj megtakarítás. Azonban az első ütközési pont az volt, amikor az ügyintéző azt mondta, hogy szerinte az első befektetés sem ingyenes a számlán. Pedig ez minden NYESZ-nél így van, így kell, hogy legyen.

Ezt követően szó szerint vitatkozni kezdtünk, hiába hivatkoztam az OTP honlapjára. A kb. 5 perces csevegésünk vége az lett, hogy letettem a telefont, újra tárcsáztam. A következő ügyintéző természetesen megerősítette, hogy ingyenes az első befektetés, valamint a kérdésemre is korrekt választ adott.

Mondd fel a lakásbiztosításod!

Ma kerestek épp telefonon azzal kapcsolatban, hogy a KH-nál kötött lakáshitelhez egy Aegon lakásbiztosítást kellett kötni, hogy az ingatlan biztosítva legyen. Ez teljesen normális, mert ha bármi történik az ingatlannal, akkor a banknak ugyebár kell a fedezet. A vicces az, hogy az ügyfél megkötötte az Aegon biztosítást, amire a banki ügyintéző azt mondta, hogy túl alacsony fedezetet ad, kicsi a biztosítási összeg, ezért – fél évvel a megkötés után – cserélje le inkább egy nagyobb KH-s biztosításra.

Értem én, hogy a banki ügyintéző is a saját cége felé húz, de itt néhány dolgot azért tisztába kellene tenni. Az ügyfél már a megkötés előtti utolsó pillanatban hívott fel, hogy ez így rendben van-e, mert akkor két biztosítása lesz. Nos a helyzet a következő:

– Egy ingatlan nem lehet magasabb összegre biztosítva, mint az értéke. Ez a túlbiztosítás:

5:28. §

[A TÚLBIZTOSÍTÁS TILALMA]

(1) A biztosítási összeg nem haladhatja meg a biztosított érdek (vagyontárgy, követelés) valóságos értékét. A biztosított érdek valóságos értékét meghaladó részben a biztosítási összegre vonatkozó megállapodás semmis, s a díjat megfelelően le kell szállítani.

A korábbi biztosítást nem lehet felmondani év közben, csak évfordulóval. (Évforduló előtt min. 30 nappal jelezni kell). Tehát addig nem is köthet új biztosítást.

– Az egész herce-hurca felesleges, hiszen mindössze a biztosítási összeg emelését kellett volna megtenni, ami egy szerződésmódosítás. Ezt minden további nélkül megtehetjük, ehhez nem kell felmondani a szerződést.

A kockázatos befektetési alap nem is olyan kockázatos

A befektetésekkel kapcsolatban végképp óvatosnak kell lennünk. A magas hozamokat látva sokan azt gondolják, hogy nem fordulhat elő, hogy az alap veszít az értékéből. Volt olyan, akinek rövid távra ingatlan alapot ajánlottak, hiszen “az ingatlan biztonságos befektetés“. Volt, amikor a különböző strukturált termékeket ajánlották a nyugdíjas néninek, mert az különböző “biztonsági funkciókat” tartalmaz.

A banki ügyintéző nem befektetési szakember, így a portfóliónk kialakítását elég merész ötlet rábízni. Mellesleg meg van mondva, hogy mely alapokat kell eladni, nyilván ezeket fogja ajánlani. Ezért fizetik, ez a dolga. Továbbá nem fog egyáltalán másik alapkezelőt ajánlani. A te felelősséged, hogy megfelelően utána járj a dolgoknak.  Kezdésnek olvass kicsit utána a befektetési alapoknak.

Persze előszeretettel ajánlják a tőkevédett alapokat, és könnyen rábeszélnek a pénzpiaci alapokra is a bankbetét helyett.

Köss mellé egy életbiztosítást is

A Postán és a bankokban is sok helyen rákaptak a Unit-linked életbiztosításokra: nyugdíjra, gyermekre, bármire. Vigyázz, mert attól, hogy bankban vagy, még nem biztos, hogy banki terméket kötsz. A legtöbben nem is veszik észre ilyenkor, hogy egy életbiztosításba mennek bele, és ez a megtakarítás közel sem olyan rugalmas, mint egy sima értékpapírszámla.

Sok ezen felül a kapcsolt termék is. Ilyenkor azt mondják, hogy kapsz valami kedvezményt, vagy plusz hozamot, csak kötni kell hozzá valamit. Nyilván ennek a plusz terméknek a költsége gyakran elviszi a másik terméken realizált hasznot. Erre is ugyan olyan kvótákat szabhatnak meg az ügyintézőknek, akiknek emiatt kötelező ezeket ajánlani akkor is, ha az éppen neked nem a megfelelő.

Szóval csak annyit tudok mondani, hogy ne add fel, ha elsőre nem kapod meg a választ. Nézz utána, legyél tájékozott, és ne legyél kiszolgáltatva az ügyintéző által adott információknak. A Kiszamoló blog tanácsa, hogy bonyolultabb ügyekben inkább a nagyobb, forgalmasabb fiókokba menj be, vagy telefonálj, mert azt rögzítik. Bár amint írtam a telefonos ügyfélszolgálat sem mindig hibátlan, ott legalább könnyű ügyintézőt váltani. Talán a legegyszerűbb, ha a banki ügyintézés helyett először inkább nálunk érdeklődsz:

Szeretnél jó döntést hozni egy konkrét pénzügyi kérdésben?

TEDD FEL KÉRDÉSED ÉS 24 ÓRÁN BELÜL VÁLASZOLUNK!

Sokan százezreket spóroltak meg azzal, hogy megírták kérdésüket mielőtt elfogadták egy ügynök, vagy pénzintézet ajánlatát. Próbáld ki, INGYEN!

TEDD FEL KÉRDÉSED MOST!