Ne hagyd magad becsapni: a kérdés megválaszolásánál nem abból kell kiindulnod, mennyit keresel, hanem hogy mennyit tudsz félretenni erre a célra. Azért is fontos ez, mert az autó nem csak egyszeri kiadást, hanem folyamatos ráfordítást igényel. Ráadásul számolnod kell az amortizációval és az időráfordítással is. Megmutatjuk, hogyan számolj, hogy milyen befektetés az autó.

Egyre többen gondolják úgy, hogy megéri számukra autót vásárolni, mert létfontosságúnak, vagy pedig jó befektetésnek tartják. A gazdasági világválság óta ezért évről-évre nő Magyarországon a személygépkocsik darabszáma:

20112012201320142015
2 967 8082 986 0283 040 7323 107 6953 196 856

Ennyi pénzt fordítasz a kocsidra

Valójában a fizetésük sokkal nagyobb részét költik az emberek az autójukra, mint gondolnák. Gondolj bele, hogy első lépésként meg kell szerezned a jogosítványt (átlag 146 610 forint), meg kell vásárolnod az autót, és ezután jönnek a folyamatos ráfordítások. Benzin (ólommentes, 95-ös oktánszám – 358 Ft/l), gázolaj (360 Ft/l), kötelező biztosítás (40 ezer plusz évente), Casco, kötelező vizsgáztatás, gumicsere, javítások, hitel- és lízingkamatok, és így tovább.

Összességében egy Magyarországon átlagosnak számító (13,7 éves, 15 ezer kilométert futott) autó fenntartása havi 60-70 000 forintba kerül. Ehhez jönnek a parkolódíjak, illetve az esetleges büntetések is.

Ha például 5,2 millióért vásárolsz autót 1,5 milliós önerővel, akkor a 63 ezer forintos törlesztőket 7 éven át kell fizetned, amikor az autódtól már valószínűleg meg is váltál a drága fenntartás miatt. Ez 11,6 százalékos THM-et jelent, ami meglehetősen nagy költséget jelent egy nagyobb vásárlás esetében. Hasonlóan a lízingnél 5 milliós vételárnál 3 évre számolva összesen 6 millió forint fölött (6 028 166) jön ki a lízing ára. Ebben benne van a havi lízingdíj (107 ezer forint), a regisztrációs adó (85 ezer forint), az egymillió forintos önrész és az Áfa.

Így számolj, hogy megéri-e!

Itt jön az általános hiba: hogy megéri-e mindez a számodra, a kérdés nem az, hogy mekkora fizetésből kell ezt kifizetned! A kérdés valójában az, hogy erre a célra mennyit tudsz havonta félretenni.

Ha például a havi 500 ezres keresetedből 450-et visznek el a többi kiadásaid, akkor havonta 50 ezret tudsz kocsira spórolni. Egy 6 milliós autóért ekkor (6 000 000 / 50 000) 120 hónapig, 10 évig dolgozol. Tényleg megéri neked azért dolgozni, hogy autóval tudj munkába járni?

Sokaknak el kellene gondolkodniuk azon, hogy valóban szükségük van-e az autójukra, vagy csak a látszat miatt tartják fenn erőn felül. Tegyük hozzá, hogy Magyarországon nagyjából 154 ezer forint a havi átlagkereset.

Ne hagyd figyelmen kívül azt sem, hogy mennyi időt kell a kocsidra fordítanod. Nem csak arról van szó, amíg kiválasztasz egy neked megfelelő fogyasztású és árú autót, hanem arról is, hogy mennyi idő, míg mosatni, szervizeltetni, vizsgáztatni viszed az autót. Nem is beszélve arról, amikor parkolóhelyet keresel. Ez mind kiesett idő.

Összességében az is lehet, hogy több időt veszítesz mindezekkel, mint amennyit megspórolsz a menetidővel.

Ezen felül a mire sokan nem gondolnak az az, hogy amíg vezetsz, időt veszítesz. Hiába 45 perc a munkába a busz út és 30 perc kocsival, ha a buszon közben tudsz olvasni. A kocsiban így napi 1 órát töltesz vezetéssel, azaz semmit tevéssel, míg buszon napi másfél órát tudsz olvasni. Tudom erre kifogás szokott lenni, hogy a tömegben nem lehet olvasni. Pedig hidd el, lehet.

Ha a buszon kéthetente 1 könyvet kiolvasol, az 26 könyv kiolvasását jelenti egy évben, amit mások kocsikázással töltenek. Szóval melyik is a hatékonyabb?

Jó befektetés az autó?

A költségeket már számba vettük, egyet kivéve, ez pedig nem más, mint az amortizáció, vagyis értékcsökkenés. Az érvényes jogszabályok szerint a cégek 20 százalékos értékcsökkenést írhatnak a céges autók után, vagyis az autó értéke öt év alatt ötödével esik vissza. Ez persze a gyakorlatban függ attól, hogy milyen hosszú garancia van a kocsira, és hogy a motortól az üléshuzatokig mindent tökéletesen meg tudtál-e óvni. Egyébként az autó jóval többet veszít az értékéből.

Egy Mercedes-Benz c 220 t cdi Blueefficiency Avantgarde például újonnan nagyjából 10,4 millió forintba kerül. Ezzel szemben a használtautó-kereskedő portálokon az ilyen ötéves modelleket már 4,3 milliós árral hirdetik ezeket, holott a Mercedes közismert és elismert márka minőségi, megbízható autóinak köszönhetően.

Az értékvesztés persze nem egyenletes: ahogy kigurulsz vele a szalonból, máris 5-10 százalékkal kevesebbért adhatod el az autót. Az autó tehát rossz befektetés: könnyen sérül, folyamatosan csökken az értéke, még ha teljes épségben is óvod meg, és folyamatos ráfordítást igényel.

Tényleg ennyi autóra van szükségünk?

Az sem mellékes, hogy számos egyéb utazási lehetőséged van. Ma Magyarországon egy teljes árú vonatjegy átlagosan 3410 forint, buszra pedig 370 forint, egy átlagosan havi, mindössze 7930 forintos bérlettel pedig korlátlanul utazhatsz. Magyarországon ráadásul kifejezetten sűrű a menetrend. Emellett sok cég indít vállalati buszjáratot, amely reggel felveszi, délután pedig hazaviszi a jelentkezőket, méghozzá díjmentesen.

Ott van továbbá a közösségi autózás is. Itt persze nem feltétlenül az Uberre és társaira gondolunk, hanem azokra az akciókra, amikor a kollégák egymás közt megbeszélik, hogy a benzinpénz megosztásával egymást is beviszik a munkába.

De egy Budapest-Szeged útvonal 1 800 forint az Oszkáron keresztül, és 10 percenként indulnak autók a forgalmas időpontokban. A vonattal összehasonlítva ez 50%-kal olcsóbb, és 1 órával gyorsabban leérsz.

Ha pedig mindenképp saját járművel szeretnél bejárni, a robogó vagy a bicikli könnyebb és olcsóbb közlekedést biztosít. Ha pedig nem kell napi szinten távolabbra utaznod, ahelyett, hogy az utcán parkoltatod az autódat, jó megoldás lehet a taxi és az autóbérlés is.

Az időbeli és pénzbeli költségeket, valamint az alternatívákat látva úgy tűnik, a 3,2 millió forgalomban lévő autó indokolatlanul sok a 4 millió magyar háztartáshoz képest. Legtöbben időt és pénzt is megtakarítanánk meg, ha saját autó helyett a fent említett lehetőségekkel élnénk.

Különösen, hogy az utakon átlagosan 1,2 ember ül egy kocsiban, tehát ki sem használjuk a járműveket. Persze van, akinek valóban szüksége van az autóra, de eszerint a statisztika szerint közel ennyi autóra nem lenne szükség.

Szeretnél jó döntést hozni egy konkrét pénzügyi kérdésben?

TEDD FEL KÉRDÉSED ÉS 24 ÓRÁN BELÜL VÁLASZOLUNK!

Sokan százezreket spóroltak meg azzal, hogy megírták kérdésüket mielőtt elfogadták egy ügynök, vagy pénzintézet ajánlatát. Próbáld ki, INGYEN!

TEDD FEL KÉRDÉSED MOST!