Az összevont román pénzügyi felügyelet (ASF) hivatalos közlönyben megjelentette a Societatea Comerciala de Asigurare-Reasigurare Astra S.A. Biztosító tevékenységi engedélyének visszavonásáról rendelkező határozatát, és bíróságon kezdeményezte a felszámolási eljárás megindítását, amely események kihatnak az Astra magyarországi fióktelepének működésére is.

2015. szeptember 14-étől további intézkedésig az Astra Fióktelepe kárbejelentést nem vehet át, a már bejelentett károk esetén nem indíthat kárfelvételi eljárást, dokumentumot nem vehet át. Ezzel egyidőben felfüggesztésre került a Fióktelep kárkifizetési jogosultsága is.

2015. szeptember 14-étől kárbejelentést a román állami biztosítási garanciaalap (FGA) számára kell megtenni, és szintén onnan várható a károk kifizetése a károsultak számára. A kárrendezéshez szükséges, román és magyar nyelvű dokumentumok a honlapról hamarosan letölthetőek.

Egyszerűsített eljárás a biztosítás megszüntetésére

A kialakult helyzet miatt, lehetőséget biztosítanak a biztosítási szerződések egyszerűsített eljárással történő megszüntetésére. Ezért az Astra S. A. Biztosító Magyarországi Fióktelepe 2015. szeptember második felében, postai úton, 2015. szeptember 30-ai hatállyal közös megegyezésre irányuló ajánlatot tesz valamennyi ügyfele (KGFB, casco, lakás) számára. Ezzel a lehetőséggel akkor élhetsz, ha a szerződésed legalább 2015. szeptember 30-áig díjjal rendezett, vagy addigra díjrendezetté válik (csekket is küldenek a levéllel, amelynek befizetésével 2015.09.30-áig díjrendezetté teheted a szerződésed).

Nem kapnak postai levelet azok az ügyfelek, akik kérelmét már a mai napig elbírálták, és azt az ügyfélnek vagy biztosításközvetítőjének írásban (e-mailben) visszajelezték, függetlenül attól, hogy milyen hatállyal kérte a közös megegyezést. Természetesen azok, akikkel szeptember 30-a utáni hatályban egyeztek meg, szintén kérhetik a korábbi, szeptember 30-ai hatályú megegyezést a ennek a nyilatkozatnak a kitöltésével és elküldésével.

Az ügyfélnyilatkozatokat jelenleg kétféle módon tudod eljuttatni a biztosítónak:

– elektronikusan (szkennelve vagy fotózva) a km@astrabiztosito.hu címre, tárgyban KIZÁRÓLAG a szerződésszám szerepeljen

– postai úton: Astra S. A. Biztosító Magyarországi Fióktelepe, 1371 Budapest, Pf. 444. – a borítékra kívülre a kötvényszámot kötelező feltüntetned!

Gyakran Ismételt Kérdések

Alábbiakban az Astra biztosító közleményéből láthatóak a leggyakrabban feltett kérdések, és az Astra biztosító válaszai.

I. Biztosítási díjjal kapcsolatos kérdések

1. 2016. márciusáig be van fizetve az ügyfél díja, ha most elfogadja a szeptember 30-ai közös megegyezést, akkor hogyan kapja vissza a túlfizetését?

Az Astra S.A. Fióktelep nem jogosult (sem meg nem szolgált, sem tévedésből utalt, sem duplán befizetett stb.) biztosítási díjat visszautalni. Az ügyfél a román garanciaalaptól (FGA) jogosult kártérítésre. A magyar hatóságok még egyeztetnek a kártérítések igénylésének menetéről, érdemes figyelni az MNB és a MABISZ honlapján megjelenő tájékoztatásokat, de természetesen mi is küldünk tájékoztatást, ha lesz új információ.

A román garancialapról és ezzel kapcsolatos információkról itt olvashatsz.

2. Hogyan tudja a 09.30-ig rendezni az ügyfél a biztosítási díját?

Amennyiben az ügyfélnek van hátraléka, akkor közös megegyezést felajánló levélben küldünk egy előre kitöltött csekket, amelynek befizetésével díjrendezett lesz a szerződése 09.30-ig. Utalással is rendezhető a díj az az Astra S.A. Biztosító Citibanknál vezetett 10800007-40000000-11315003 számú számláján, közleménybe kizárólag a szerződésszámot írva.

II. Szerződés megszűnéssel és megmaradással kapcsolatos kérdések

3. Csak KGFB-re vonatkozik a 09.30-ai közös megegyezés lehetősége?

NEM!!! Minden szerződésre, kivéve a vállalati biztosításokat, amelyeket egyedileg kezelnek. Vállalati biztosítással kapcsolatos kérdéseket és kéréseket a vagyon@astrabiztosito.hu címre lehet küldeni.

5. Minden szerződést törölnek 09.30-ával?

NEM!!! Csak azokat, amelyek esetében az ügyfél elfogadta az ajánlatot és határidőre (09.30-ig) visszaküldte az aláírt nyilatkozatot. Jelenleg nincs törvényi lehetőség egyoldalúan, felmondással megszüntetni szerződést (kiv. évfordulós felmondás.)

III. Kárrendezési kérdések

6. Ha nem fogadja el az ügyfél a közös megegyezést, és kára lesz (vagyon, lakás, casco)/kárt okoz (KGFB), mi fog történni?

KGFB: ha kárt okoz, akkor a károsult a román garanciaalaptól fog kártérítést kapni, egy várhatóan nem túl rövid folyamat végeredményeként. Ugyanakkor célszerű figyelembe venni, hogy a károsult már perelheti közvetlenül a károkozót is kártérítésért! Ezért javasoljuk a közös megegyezés elfogadását, még akkor is, ha valamekkora biztosítási díja időlegesen bent ragad.

Casco, lakásbiztosítás: ha kárt szenved a biztosított, akkor szintén a román garanciaalaptól fog kártérítést kapni, egy várhatóan nem túl rövid folyamat végeredményeként. Ezért javasoljuk a közös megegyezés elfogadását.

A MABISZ és az MNB folyamatosan egyeztet annak érdekében, hogy mielőbb kijelöljék azt a szervezetet, amely a károkat fogja szemlézni, és a kártérítési folyamatot segíteni. Érdemes figyelemmel követni az MNB és a MABISZ honlapján megjelenő tájékoztatásokat. Letölthető kárbejelentő iratok: http://www.astrabiztosito.hu/pag-alert-documents

7. Mi történik a már folyamatban lévő károkkal? Hová kell küldeni az időközben keletkező

Ezeket a károkat már a román garanciaalap fogja kifizetni. 2015. szeptember 30-áig az Astrának át kell adnia valamennyi nyitott káraktát a számukra. Az újonnan keletkező iratokat is már a román garanciaalapnak kell küldeni, azonban a MABISZ és az MNB folyamatosan egyeztet annak érdekében, hogy mielőbb kijelöljék azt a szervezetet, amely a károkat fogja szemlézni, és a kártérítési folyamatot segíteni.

8. Mi a teendő az ezután keletkező károk esetén, ha a kár még az élő astrás szerződés hatálya alatt keletkezett?

Érdemes várni néhány napot annak érdekében, hogy kiderüljön a pontos ügymenet, illetve hogy ki és hogyan fogja Magyarországon (a román alap megbízásából) rendezni a károkat. Ha valamilyen okból nagyon sürgős a kárfelvétel, akkor javasoljuk, hogy saját költségén készíttessen kárfelvételt (a kárfelvételről szóló számla a biztosított nevére szóljon), illetve ha nem várhat a kárelhárítás, akkor szintén saját költségen hozassa rendbe az ügyfél a károsodott vagyontárgyat. A keletkezett számlák birtokában pedig adjon be kártérítési igényt a román garanciaalaphoz, illetve (ha addigra lesz, akkor) annak magyarországi megbízottjához. A kárbejelentés megkezdéséhez szükséges dokumentumokat innen lehet letölteni: http://www.astrabiztosito.hu/pag-alert-documents

9. Milyen kérést, kérdést milyen e-mail/postacímre küldjünk?

A szeptember 30-ai hatályú közös megegyezést elfogadó nyilatkozatokat a km@astrabiztosito.hu címre lehet küldeni szkennelve (.pdf) vagy fotózva (.jpg), tárgyba KIZÁRÓLAG a szerződésszámot írva. Ez biztosítja az automatikus feldolgozhatóságot.

Bónusz, érdekmúlás és egyéb állománykezelési ügyeket az ugyfelszolgalat@astrabiztosito.hu címre várnak.

FONTOS: Az Astra biztosító külön kérte, hogy mindenki egy ügyet csak egy e-mail címre küldjön el, mert a duplikációval és triplikációval a feldolgozási idő is többszöröződik. Nagyon nagy a túlterheltség mind telefonon, mind e-mailben így türelmeteket kérik.

Postacím: Astra S. A. Biztosító Magyarországi Fióktelepe, 1371 Budapest, Pf. 444. Ide kizárólag a közös megegyezéses ügyfélnyilatkozatokat várják, a borítékra kívülre is kérik a kötvényszámot ráírni!

Sajnos (vagy inkább szerencsére) mi senkinek nem ajánlottunk Astra biztosítást, így nem látunk bele az ügyintézési folyamatokba a gyakorlatban. Ha bármi egyéb tapasztalatod van, kérjük oszd meg velünk kommentben, hogy mások is okuljanak. Van tipped, ötleted, infód? Komment please!