Az iroda elméletileg csak hátteret ad a munkavégzéshez, az irodatrendek mégis állandóan változnak. A cél mindig a hatékonyabb munkavégzés elősegítése, és az, hogy a dolgozók minél inkább jól érezzék magukat a munkahelyükön, de az változó, hogyan érik el ezt a cégek.

A jelenleg uralkodó irányzatokat két részre lehet osztani: az egyik a már meglévő irodatípusokat öltözteti új köntösbe, a másik viszont egy teljesen új felfogást részesít előnyben.

Még a dizájnhéten is az irodák voltak a középpontban

Ahhoz, hogy az elsővel kapcsolatban képbe kerüljünk, érdemes megnézni, mik is voltak a fő irányok a 2019-es Salone del Mobile Milano dizájnhéten, ahol idén az irodáké volt a főszerep. A milánói eseménye a letisztultságot hirdette, ezt erősítendő egyre több standnál kerültek elő a különböző típusú márványok, illetve az ipari elemek, így a például nyersbeton is.

A modern irodák seregszemléjén nagy hangsúlyt kaptak a fémkeretes térelválasztó elemek, a fénycsövek, nagy, sokszor neon hatású feliratok, a bútorok viszont eklektikusabbak voltak. Ezek között ugyan a lekerekített formák hódítanak, egyre jellemzőbbek a rendhagyó stíluselemek, a sokszögek vagy az olyan darabok, amelyek az optikai csalódásra játszanak rá.

Otthonossá tenni a munkahelyet

A színvilág(ok) esetében is változatosság volt a kulcsszó, idén jellemzően a törtfehér, a lazac, a pisztáciazöld, vagy a korall egyes árnyalatai hódítanak. A dekoráció is a sokszínűséget követte le: a különböző féle-fajta lámpatestek használata, a növények bátor és meglepő helyen való használata, akár belső kertekkel mind-mind egy színesebb, vibrálóbb iroda képét mutatta.

Ennek, és a korábban említett fénystratégiának is a célja, hogy még inkább az otthonosság érzetét keltsék az iroda használójában, más irányzatok inkább az irodának a praktikus, funkcionális oldalára helyezik a hangsúlyt.

Dizájn helyett funkció

Egy másik irányvonal szerint nem a rendelkezésre álló teret kell még inkább fejleszteni, hanem az a cél, hogy az irodát mindenki arra használja, amire való, se többre, se kevesebbre – ez kulcsfontosságú mondat.

Ami a közös a két irányvonalban, hogy egyik sem utasítja el azt a trendet, hogy a modern irodáknak szükséges megerősíteniük a közösségi élményt, csak míg az előbbi egy állandó társaság számára nyújt egy közös teret, addig az utóbbi inkább a „világ bármely részén lehet közösségi tered” irányvonalat erősíti.

Ma már cégek, vállalkozások garmadája kínálja az új megoldásokat, amelyeknek köszönhetően tulajdonképpen a világ bármely részén irodát bérelhetünk magunknak – az egyik legismertebbnek, a Regusnak például 3000 egysége van világszerte.

Csak azért fizetek, ami feltétlenül kell

A közösségi vagy privát irodák esetében nem kell évekre lehorgonyozni, nincsenek indulóköltségek, nincs szükség tőkebefektetésre, de a cégek még az ingatlankezelés terhét is leveszik a vállalkozások válláról, ez sokaknak többet jelent, mint egy XXI. századi módon kivitelezett enteriőr.

A bérlő reggel bemegy az irodába, elvégzi a munkáját, és nincs más teendője. Megkapja a saját ügyfélmenedzserét és az éjjel-nappali ügyfélszolgálatot, ahogy az informatikai szolgáltatásokat, intézik helyette a takarítást, és valóban annyi helyiséget használ, amennyire szüksége van.

Arról lehet vitatkozni, hogy a két nagy irányzat közül melyik a jobb, de tény, hogy míg a hagyományos irodákat folyamatosan újragondoló megoldások esetében a „hozzuk ki a legjobbat abból, amink van”-elv érvényesül, addig a privát irodáknál nagyobb a szabadság, úgy dolgozunk és akkor, amikor szeretnénk. Ez utóbbi esetében pedig még mindig rábökhetünk egy olyan irodakomplexumra, amit a lehető legtrendibb módon alakítottak ki…

A cikket a Regus Magyarország (IWG Group) támogatta.